fredag 10 februari 2012

Tjejer - börja gnugga spis! Intervju med Karin Fransson och Katarina Westman

Husmor möter upp Karin Fransson och Katarina Westlund för årets fråga på Årets Kock:

Visst har vi en tjej i finalen nästa år?

Koncentrerad Karin Fransson smakar på Albin Wessmans vackra biff med lök
Final i årets kock. Snyggt med alla höga kockmössor och 6 duktiga kandidater som lagar underbar mat. Tallrikarna är fantastiskt vackra med svenska ingredienser som backtimjan, majrova och biffrad från Gotland. Men det ser onekligen väldigt manligt ut i lokalen.
Redan på morgonens pressfrukost kom frågan upp: varför är det så få kvinnor i tävlingen? Eller snarare inga om man tittar på semifinal och final… På twitter diskuterades frågan ivrigt enligt Arlas social media officer Elin Amberg som fick ta emot en hel del kommentarer. Många man träffar säger samma sak, det är dagens snackis. Faktum är att man inte är van att gå på ett event som är så manligt dominerat nuförtiden i Sverige, det är nästan något unikt. Min spontana tanke är att maten ju traditionellt sett är kvinnans område, varför är det en så pass manlig bransch? Särskilt komiskt blir det när man ser mattrenderna just nu: inläggningar, gammaldags örter och grönsaker, mormorstrend – husmorstrenden - det är ju vårt dominansområde! Det verkar som att det är på gång om man får tro de mest insatta och att det viktigaste tjejerna behöver är någon äldre som uppmuntrar och peppar dem att tävla.
Ljuspunkterna sitter i juryn, fem kvinnor bedömde mat i Årets kock och det är tungt meriterade kvinnor: Karin Fransson, Elisabeth Johansson, Ulrika Bengtsson, Malin Söderström och Kajsa Johansson.

Jag bestämde mig för att gräva djupare i frågan och mötte upp med två kvinnliga kockar och utreda frågan; min stora idol Karin Fransson och Katarina Westlund, lärare på Dackeskolan, för att prata mat och tjejer i köket.
”Nästa år har vi nog en tjej i finalen” säger Katarina Westlund som haft stora tävlingsframgångar på gymnasienivå, och verkar tänka på en eller flera specifika personer. Karin Fransson är också rakt på sak: ”jag ska se om vi kan göra något åt detta till nästa år, kanske kan vi göra något i tävlingsledningen”. Jag känner mig genast övertygad om att budskapet som ligger där och pockar på under dagen i mångas huvuden ändå går fram. De flesta tänker samma sak.

Av över 147 recept anmälda till tävlingen var endast 14 från kvinnor och både i semifinal och final är det 100 % män. Det finns många duktiga kvinnliga kockor nuförtiden och många av dem syns dessutom i media. I Sveriges mästerkock var det två tjejer i final förra året. Sveriges Radios Meny har nästan uteslutande kvinnliga kockar den här säsongen. Tjejerna finns där - men inte i tävlingarna!
Katarina tror att förändringen sker nu i köken och drivs på av både från män och från kvinnor.

”Det är många killar som inte heller vill ha de där grabbiga köken som har blivit tradition i restaurangbranschen. När jag en gång i världen började min bana som kock och skulle praktisera var det vissa ställen som uttryckligen inte ville ta emot mig för att jag var kvinna. Tiderna har förändrats” säger Katarina.
På tävlingarna är det dock fortfarande tunnsått och den gamla klyschan att vi kvinnor skulle vara mindre tävlingsorienterade är på något sätt konstigt att acceptera när man utgår från den unga generationen idag, jag tycker alla unga tjejer är väldigt taggade att tävla.

Min fråga till Karin Fransson, som ju är min stora idol i matlagning och som håller med mig om att hon har en egen stil på sin mat, är om vi kvinnor också kanske gör mat på ett annorlunda sätt och att det kanske inte alltid går hem hos alla jurymedlemmars manliga smaklökar? ”Ja, så kan det vara, vi kvinnor lagar möjligen mat på ett lite annat sätt”, säger Karin. Vad är då kvinnlig mat? Det är svårt att säga, många av tallrikarna i Åretskock hade grönsaker i färger, örter och blommor trots bifftemat som mycket väl är något i Karins stil, hon har verkligen varit en del i inspirationen att använda örter och grönsaker som skapar vackra färger på tallriken.
Daniel Engelaus vackra finaltallrik
Enligt Katarina måste tjejerna ha fler erfarna mentorer som peppar, sporrar och uppmuntrar, något hon själv gör och hon ser faktiskt lite lurig ut när jag frågar om det finns några kandidater. De t verkar som om hon har en plan och att vi nästa år kanske ser några tjejeri finalen... Faktum är att några av dem faktiskt var på plats för att studera tävlingen under dagen. Spännande!
Och så här säger vinnaren Klas Lindberg om bristen på kvinnor i branschen:

Ett problem som Karin och många andra tar upp är att tjejer ger upp och inte tävlar för att de skaffar familj, vilket killarna inte verkar göra. Det argumentet är svårt att förstå när det dräller av duktiga tjejer som kombinerar familj och karrär i andra branscher och dagens unga män tar ju sitt ansvari familjelivet. Det är sena kvällar och tuffa arbetsvillkor. Att tävla kräver ännu mer och det verkar som att få tjejer vill lägga den tiden och att de kanske inte är lika måna om att vinna tävlingar. Karin har också en annan erfarenhet, att många tjejer är väldigt otåliga och vill vidare snabbt. De stannar inte tillräckligt länge för att lära sig hantverket.

När det gäller bristen på kvinnor i varmköken och kocktävlingarna tycker årets kock 2012 Klas Lindberg att det fenomenet är svårförklarat.
- Det finns ju tjejer som är skitduktiga och jag vet inte varför vi inte ser fler av dem. Visst är det bitivs ett ganska otacksamt jobb att stå och gnugga spisar halv ett på natten men det är ju lika trist för killar.

Bra sagt, Klas! Får man tro damerna jag intervjuade dyker någon upp. Snart. Heja tjejer, se till att gnugga spis. Husmor ska också gnugga spis och visa att också vi lite äldre mattanter kan!

2 kommentarer:

Hanna Halpern sa...

Hej Lisa! Bra kommentarer och bra intervjuer med super duktiga kvinnor som är hur bra förebilder som helst för både manliga som kvinnliga kockar. Vill bara korrigera två siffror. Det var 4 kvinnliga kockar i juryn och det var totalt 147 anmälda recept. Ha det gott! Hanna Halpern

Lisa Lönner Pulkkinen sa...

Tusen tack för korrigeringen, Hanna! Nu har jag ändrat i artikeln, rätt ska vara rätt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Leta i den här bloggen