söndag 2 september 2012

Stefano Catenacci bjuder till korianderfest på The Cube

Stefano serverar vongole m koriander
Stefano Catenaccis favoritkrydda är koriander. Detta fick vi erfara vid detta fjärde besök på Electrolux The Cube. Att få träffa några av de bästa av våra kockar och äta på denna fantastiska glasvariant av en toppstuga uppe på Operans tak är ett privilegium utan dess like som vi Årets kock-bloggare får vara med om detta år.. jag får nypa mig i armen lite.

Stefano är lågmäld och en otroligt trevlig man, jag måste få säga att han är fantastisk. Han får en att känna sig verkligt, äkta välkommen. Ska man slänga sig med fördomar kanske det är något italienskt?! Eller bara just Stefano. Utöver att han lagar fantastisk mat då.


Boken om bröllop, säsonger och Operan
Ta gärna en flukt på Stefano Catenaccis fantastiskt fina kokbok, som bland annat innehåller bröllopsmiddagen för H K H Victoria och Prins Daniel. Enligt Stefano själv var det det största han gjort - man kan inte annat än förstå. Och bilderna är ju helt ljuvliga, vilken mat. Ett skådespel. Förutom att boken innehåller historia om anrika Operakällaren, ville han inte göra en traditionell kokbok. Han anlitade fyra välkända fotografer som fick tolka säsongen helt fritt!! Vackert. Det är allt från infrysta ostron till vackra landskap i landet sverige.

Boken är en coffee table-bok för historie- kungahus- och matnördar! Jaha. Det känns nästan pinsamt hur väl det där stämde det på Husmor. Charmad igen och kan inte annat än älska den här boken. Och hur rätt känns det inte nu när vi står på Operans tak.

Grönsaksmosaik
Jag och Stefano snöar in i en diskussion om grönsaksmosaik. Fick den vackraste jag sett en gång på tvåstjärniga Le Chèvre d'Or på Rivieran, kommer aldrig glömma den. Gillar du vacker mat, spana in denna bok. Här är bara ett exempel, en mosaik på röda morötter, pumpa och rotselleri. Menyn på kuben är rätter som finns på Operakällaren alltid. Framförallt denna klassiska Guinessbräserad och pepparrotsglaserade gödkalvlägg med grönsaksmosaik, frasig vitlök och rostad märg måste jag bege mig och smaka. Det var nog senast på 90-talet jag var på Operakällaren men när jag nu fått denna inspiration så känns det som att jag måste dit snarast. Tradition och modernitet i ett.För övrigt också intressant att


Ta också en titt på det här konstverket från bröllopet:

Havskräfta från Västkusten med sommartryffel och tryffelkaviar, citrusmarinerad odlad torsk i blomhölje med gurkgelé och kall grönärtssoppa med Kalixlöjrom

Sådan mat jag älskar. Blommor, färger och fina råvaror.


Vongole med vitlök och koriander
Stefano börjar alltså med att räcka över en tallrik Vongole. Aha italienskt tänker jag! Det visar sig dock att han använder koriander istället för persilja. God olivolja och vitlök. För övrigt ska sägas att vongolen var högsta kvalitet, glömde fråga var den kom ifrån. Grymt!


En liten bit kvar lyckades jag rädda efter kladdkaoset
- Nu får ni kladda med händerna, säger Stefano och Husmor verkar vara den som mest går loss på detta, det är andra kocken i denna kub som uppmanar mig att släppa fram djuret i mig och äta med händerna. Jag kladdar så mycket att champagneglaset blir flottigt och nästan missar nästa skådespel, nämligen en ljuvlig laxbit med rostad vitlök och vad tror ni?

Jo koriander. Fin koriander. Funderar du på att odla så är koriander ett bra val, den både självsår sig och växer kraftigt - du kan så nytt hela säsongen.

Laxen var sagolik, krispig och god. Som sagt, mitt vongolekladd gjorde att det bara var en kvar till mig, lite snopen.

Ostmakerskan framför franska gigantosten
Marie Backrud-Ivegren, prisbelönt ostmakerska på Löfsta Gårdsmejeri i Vallentuna var min gäst den här gången. Hon gör fantastiska ostar, bland annat en kittost på get som heter Röd Kulla som vunnit priser. Hon har både får, kor och getter och de äter bara gräs och örter. Om en vecka är det SM i Mathantverk igen, ska bli spännande att se placeringen för Maries ostar.

När vi anlände till kuben blev vi bjudna på en bit från en gigantisk 24 månaders comté, bergsost från Franche-Comté. Operakällaren är en av få restauranger i Sverige som har kvar ostvagnen - något jag bara älskar. Ostvagnen på Paul Bocuse med bla en liten get från säkerligen varenda region i Frankrike är ju helt otrolig. Mer sånt - fast kanske alla hundratals lokala get från svenska gårdsmejerier...

Vi fick även den här lilla potatistacon med löjrom och creme fraiche. Vi försökte lura av Stefano ett tips på hur vi kunde göra den här lilla tacon hemma men verktyget är en hålig metallböj som man friterar i - vi gick bet på hur det skulle göras hemma. Ibland går det inte helt enkelt att anpassa det stjärnkockarna gör till hemmaköket :) Trots att man försöker (säger Husmor som för övrigt har lagat upp Leo Frodells timbal på fänkål, kål och lök från Årets kock ungefär fyra ggr och fortfarande inte lyckats få ihop dem i hemmaköket - skam den som ger sig dock).
Detsamma gäller även för följande lösning - Electrolux avslutade med att visa hur bordet i The Cube Sthlm kan hissas upp i taket! När det är dåligt väder på terassen kan gästerna ta drinken inomhus. Jag erbjöd mig att ligga på bordet och bli fotograferad men det bidde inget med det. Däremot är det en inspiration till mitt eget hem där det inom kort kommer att hända spännande saker. Frågan är bara om det går att göra samma sak med antika ärvda bord?
Tack Stefano och Electrolux för en underbar kubkväll!
 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Leta i den här bloggen