torsdag 29 oktober 2009

Laga din egen barnmat


Den här veckan blir det barnmatstema på husmorsbloggen! Vi börjar med BEBISARNA - sen blir det mat för äldre barn.

Min första fråga är - varför lägger vi ofta så mycket energi på att äta rätt/hälsosamt osv själva - när vi sen ger våra bebisar, våra viktiaste ägodelar som vi bryr oss så mycket om, färdig mat ur en burk som är lagad för längesedan i ett storkök? Jag har svårt att förstå detta. Inget ont om barnmatsföretagen och visst, jag har också köpt burkar till mina bebisar, när man är ute och reser till exempel. Men annars, hemma - laga själv! Det är så kul!

Det finns flera argument för att laga egen barnmat:
1. Ditt barn lär sig äta färsk hemlagad mat från början och vänjer sig vid de smakerna
2. Det är MYCKET billigare - särskilt om du använder "vid sidan av-metoden", se nedan
3. Det blir mer vitaminer och näringsämnen kvar i maten
4. Du slipper den konstiga lukten som ofta kommer från burkarna...
5. Barnmatstillverkarna har mer vatten i vilket gör att det är mindre fibrer, barn vänjer sig vid att äta mer "koncentrerat" så som riktig mat är

Introduktionen av maten kan ju ske från 4 månader och framåt (rekommendationen nu är 6 månader) och alla gör ju på sitt sätt med amningen. Men jag har haft problem med amningen och då har ju introduktionen av maten varit fantastisk, sen har amningen flutit på länge (till 14 mån) och mycket bättre för att jag inte känt att jag måste amma hela tiden utan istället kan göra det som ett komplement. 4 månader är en bra ålder att börja prova, bebisen tycker det är kul att få sitta i en stol och man får god tid på sig - för det tar ju tid! Efter två barn har jag lärt mig att barn ÄR skeptiska mot nyheter men har man bara FAITH och tror att det ska gå så går det till slut! Min andra, sonen, upptäckte jag att jag var tvungen att mer eller mindre TVINGA in skeden i munnen så att han kände smaken - och DÅ började han äta. Något som far- och morföräldrar förstås vägrar att göra : ))

Man ska ju introducera maten i en viss ordning:
1. rotfrukter/grönsaker först - och efter några veckor när det funkar
2. gröt - och när det funkar
3. frukt - för att de älskar det så att grönsakerna och det OSÖTA funkar (bröstmjölk är otroligt sött)
4. kött/fisk/kyckling vid 6 månader då barnet måste få mer järn
5. mjölkprodukter om det funkar

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Leta i den här bloggen