Putsa silver utan kemikalier




Snabbare - enklare - kemikaliefritt

Använda silverputs? Nej det känns inte bra med megastarka kemikalier som skadar människan och miljön - hur fräscht är det att äta med giftiga bestick? Dessutom kan du enkelt göra det med några naturliga ingredienser du har hemma. Utan att det är särdeles tidskrävande dessutom då de bara ligger och simmar en stund!

I min restaurang använder jag endast gamla ärvda bestick. Ofta blir de liggande för att man inte putsar ordentligt. Förvara dem alltid mörkt i en sammetsficka och se till att putsa dem då och då så håller de i generationer. Och visst är det trevligt att använda det vi redan har?

GÖR SÅ HÄR:

 * Koka upp så mycket vatten att det kommer att täcka silversaken i en plastbunke (ej metall) 

* När det kokar, häll i 1/2 dl salt och ett par msk bakpulver 

* Lägg silversaken tillsammans med en remsa aluminiumfolie och låt stå några timmar - det blir som nytt!

Vill du besöka min restaurang som bara serverar lokal, hemodlade och hemlagad mat i finare format, besök hemsidan här. Där kan du också köpa mina ångkonserverade glasburkar och matprodukter i webbshoppen.

Finaste av Lisas hemmarestaurang Finaste Lisa

VÄLKOMNA!

Kommentarer

Anonym sa…
Perfekt inför jul då jag nyss ärvt bordssilver som är riktigt gammalt. Jag slapp stå och putsa det bara försvann magiskt.
Anna
Kristina S sa…
Tack för ett fantastiskt bra tips! Jag och sonen häpnade när gamla svara silverskedar bliv gnistarnde och som nya!
Ninjakossan sa…
Rengjorde mitt halsband enligt dessa instruktioner, blev skinande rent! Tack!
Editor sa…
Hej och tack för tipset. Gjorde det nyss men behöver det verkligen ligga några timmar? Mina ser fina ut efter några minuter. :)
Anonym sa…
Helt magiskt! På mindre än 3 minuter blev mitt silverarmband vackert igen. Höftade till måtten och tog säkert inte mer än 1 msk salt och någon tesked bakpulver. Oj vad det pyste! Men fint blev det utan minsta gnugg.
Hej alla som besöker Husmorsbloggen och återanvänder ert ärvda silver - det ska användas - och sen putsar det utan alla extremt starka onödiga kemikalier!! Det är mycket mer vi kan göra utan kemikalier. VIsst är det magiskt. Och nu lägger jag också in ett inlägg om hur man tvättar och underhåller silvret så att det håller putsningen längre!
Anonym sa…
Tack för det utomordentliga tipset!
Anonym sa…
hur gör man med aluminiumremsan? Lindas den runt silvret?
Anonym sa…
Har ett stort silverfat. Det enda som skulle räcka till att lägga det i är badkaret. Kan man rengöra silverfatet i badkaret.
Sandow sa…
"Putsa silver utan kemikalier" :-) Salt, bakpulver och inte minst vatten är kemikalier de med ... !