Fruktfrukost!

På semestern bjöd den underbara frukosten på en hel buffet av olika färska frukter och bär. Barnen åt och alla njöt. Då kom jag på det briljanta med fruktfrukost? Varför inte hemma? Så nu får mina barn äppelbitar, kiwibitar, hallon, blåbär, annanas, citusfrukter och allt möjligt annat på ett fat vid sidan av grovt bröd och yoghurt. De plockar och äter och njuter, mamma är nöjd. Även fadern råkar få i sig en och annan fruktbit.

Frukter och bär av olika färg innehåller de viktiga antioxidanterna som vi inte kan få i oss på annat sätt än från grönsaker, frukter och bär. Oxidation är när våra celler tar upp främmande molekyler och detta kan vara fria radikaler. För mycket fria radikaler i cellerna kan leda till exempelvis cancer. Antioxidanterna skyddar cellerna mot de fria radikalerna, fick jag lära mig i kursen matens och kroppens kemi.

Därför är vitamintabletter inte tillräckligt om man får i sig för lite frukt och grönsaker, det är hela den komplexa strukturen i frukter, bär och grönsaker som är växternas egna skydd mot oxidation (animaliska celler kan inte bygga upp detta skydd själva). Det finns även vissa mineraler som är viktiga, exempelvis är kiwi en sådan frukt. Även bananer innehåller en del mineraler även om den innehåller lite vitamin C.

Förstås försöker jag använda frukt och bär i säsong, annars tar jag frysta ekologiska. men vissa undantag gör jag med kiwi, passion, banan och annanas som alla har viktiga ämnen. Försök hitta rättvisemärkta så de som odlar har det bra och inte går runt utan masker och sprutar gift på det du ska äta!! (skräckupplevelse av detta fick jag se när jag var på studieresa på ett apelsinplantage i Brasilien som sedan blir din vanliga morgonjuice).

I helgen kokar jag citrusmarmelad. Passa på nu när citrusfrukterna är i säsong. Barn och make vill inte ha den men jag äter lite och ger bort den i present, det är uppskattat!

Kommentarer