Pannkakslunch på vedspisen - harmoni i familjen

Pannkakslunch




Pannkakor är och kommer alltid att vara barnens favorit. Barnen står sig länge, de blir glada och mätta och harmonin blir stor i familjen. Har man kompisar på besök så är det ett av få sätt att få barnen att äta när de är upptagna av lek och mat INTE står på agendan....
Jag lagar dem på Dinkelmjöl fullkorn och stenmalt, siktat vetemjöl, ekologiskt och från dinkel, allt för att barnen ska få en stadga i magen och inte bli hungriga igen efter en timme. Har experimenterat med blandningen, har du för mycket fullkorn rasar pannkakorna ihop och har du för lite ger de inte någon bra energi (och kom ihåg att det viktiga B-vitaminet inte är kvar i processat mjöl, det måste vara fullkorn och ekologiskt). Jag har nu kommit fram till den optimala blandningen, hälften hälften. Fullkornsmjölet kan också bytas ut mot råg eller havre (ex skrädmjöl från Värmland).

Jag lagar på mammas recept med mycket ägg, så blir det lite mer mat och mindre mjöl, också bra för humöret och näringsvärdet. Det är ockå lätt att komma ihåg 2-2-4 eller 3-3-6 osv

Och så var det tillagningen. Receptet på pannkakor är väl från början är skapat för vedspis för det går inte att förklara, du får dem bara på rätt sätt och de blir supergoda, den typen av värme går inte att åstadkomma med en vanlig elspis. I dessa tider med snöstorm så är det ju extra härligt att elda i spisen. Har du ingen vedpsis så kan jag rekommendera att ordna en, de går att köpa på byggåtervinningen. Du måste dock ha en egen, glidgjuten pipa i skorstenen för ändamålet, det är väl det stora kruxet om man inte bor i gammalt hus.

Pannakakorna går att smaksätta med allt möjligt gott:
* blåbär
* riven morot
* spenat
* hallon och jordgubbar
* mosad banan
* gräslök och ost (med rom och gräddfil)

MAMMA ULLAS PANNKAKOR, 4 pers4 ägg
4 dl mjöl (2 dl fullkorn, 2 dl siktat)
8 dl mjölk
Lite salt
(vill du smöra för barnen, ha i lite vaniljsocker)

* Knäck äggen
* Vipsa i hälften av mjölken
* Vispa i mjölet
* Vispa i resten av mjölken
* Låt stå en stund och "pös" innan du gräddar
Självklart gräddar jag dem i ekologiskt, äkta smör, inget annat. Du ska ha smör i pannan i varje lagg för bästa smak!

Till detta serveras sommarens utbud av sylter, skogshallon, jordgubb och blåbär. Till mig och min lillpojke blir det färsk frukt eller frysta bär för att undvika alltför mycket socker.
/Husmor

Kommentarer

Elena sa…
Pannkakor - dem är så goda!

(Jag lägger på minnet detta:
3, 3, 6. Tack!)