fredag 19 februari 2010

Snacksa utan tillsatser


Jaha då var det dags för fredagsmys igen i familjen. När jag är borta äts det chips, ofta med massa konstiga kryddblandningar. Jag försöker fixa snacks som inte innehåller natriumglutamat, dåliga oljor och konstiga smakämnen. Okej nu har några av chipstillverkarna skärpt sig och erbjuder alternativ som åtminstone är friterade i solrosolja och som inte innehåller natriumglutamat. Men var uppmärksam på innehållsförteckningen, står det bara "vegetabilisk olja" är det oftast härdat fett.

Här kommer några nyttiga alternativ till chipsen på fredagskvällen, kanske kan man byta ut chipsen någon fredag i alla fall!

POPCORN
Porpcorn är i alla fall bättre än chips. Poppa dem hemma tillsammans, barnen älskar det, helst i rapsolja som innehåller mycket Omega 3.

GURKTORN
Gurka
Parmesanost
Skär bitar av gurka och bitar av parmesan, sätt på tandpetare (barnens favorit, undvik dem dock till minstingarna så de inte snubblar med dem). De flesta barn älskar parmesan!

BRUSCHETTA med KRONÄRTSKOCKA
4 Tomater
En burk kronärtskockshjärtan
1 citron
Parmesanost
Olivolja, finaste varianten
Surdegsbröd

* Hacka färska tomater och kronärtskocka. Pressa citronen. Riv ned parmesan, bästa olivoljan och blanda med hacket,
* Skiva surdegsbröd och grilla skivorna på spisen.
* Servera röran på surdegsbrödet

FRITERA EGNA ROTFRUKTSCHIPS
Min minsting älskar de här chipsen. De finns också att köpa men det går att göra själv.
Rotselleri, rödbeta och palsternacka
Rapsolja
* Skär rotfrukterna i tunna skivor
* Värm oljan i en teflonpanna och fritera tills gyllenbruna
* Låt rinna av på papper och salta med örtsalt eller havssalt

CASHEWNÖTTER
Nötter är ju fantastiskt bra för barnen, innehåller viktiga vitaminer och oljor. Självklart är det viktigt att prova så barnen inte har nötallergi men om de inte har det så är det ett utmärkt och nyttigt snacks. Särskilt cashewnötter har jag märkt gör succé bland barnen i kvarteret.

KIWIBITAR
Kiwi är ju en bra C-vitaminkälla och känns lite lyxigt. Jag skalar med potatisskalaren och skär upp bitar. Den innehåller visst andra vitaminer och mineraler som är viktiga, en superfrukt!

GRILLAD ANNANAS
Skär bitar av ananas och ringla på lite honung, grilla i grillpanna!

FÖR DE VUXNA, snabbt att fixa och kanske med ett glas Sauvignon Blanc:
* Snittar med god ost och en klick fikonmarmelad (alt färska fikon)
* Hårt bröd med en röra av caviar, grädde och gräslök
* En bit gåslever med en bit päron
* Rökt laxröra: kapris, citron, creme fraiche och varmrökt lax

TREVLIGT MYS!

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Tips på goda snacks kan man aldrig få för många av! STORT TACK!
från fröken Dill

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Leta i den här bloggen