Ta vara på resterna - eget kretslopp

Ta vara på dina rester - mat som är nära utgångsdatum!



Min stora utmaning i mitt egna kretslopp är att minimera slänget. Särskilt av mat. Och särskilt kött eftersom det kan konsumera upp till 100 ggr mer resurser att äta 1 kg kött än 1 kg grönsaker, vi måste dra ner köttkonsumtionen. Dock tror jag att vi måste äta kött ibland för att få i oss tillräckligt protein och vissa B-vitamin som endast finns i kött (särskilt barn som växer).

Så här ser min princip ut:
1. Försöka planera veckans mat så jag köper det som behövs endast (se mat över veckan). Planera med ett par dagar som ni äter rester (se till att ha några vegetariska dagar i veckan).
2. Äta rester när det blivit över, ta med till jobbet eller piffa upp. Är det myclket, frysa in.
3. Piffa upp och göra om. Spara även delar av maträtter som blev för mycket av i glasburkar, världens bästa förvaring eftersom det inte luktar, de kan används hur länge som helst och de är återanvända!
4. Slänga matresterna i komposten. Där blir de ny jord till mina sådder och nya grönsaker till nästa år! Så slipper jag ta bilen till plantskolan, köpa jord som är konstgödslad och bära hem.

Ett bra tips är att om du har kött eller annat som ska användas samma dag men du har något annat planerat. Tillaga råvaran, exempelvis stek köttfärsen eller bacon eller koka kycklingen eller laxen med några grönsaker som sätter smak (rotselleri, paprika etc). Då håller det sig ett par dagar till! Du kan bestämma dagen efter vad du vill göra av den, exempelvis pastasås om det är bråttom. Tillagad mat håller sig ju längre.

Eller om det är exempelvis grytbitar, koka en bas-köttgryta efter middagen och ställ in i kylen, krydda och lägg i grönsaker dagen därpå! (se recept i bloggen på bas-köttgryta).

Grönsaker och sallad är inte så mycket att göra, de är dåliga när man ser att de är vissna och tråkiga. Då är det också viktigt att inte äta dem för de kan innehålla en massa farliga ämnen. Men de får åka i komposten!

Kommentarer

Karin sa…
Här blir det ofta mat över.
Det som inte jag vill återanvända direkt fryser jag ner. De rester som passar ihop blir så småningom en soppa.
Anonym sa…
Mycket bra tips! Bra att tillaga när det närmar sig bäst före datum och även att frysa in när det blir över, här vill jag tillägga att för allt i världen se till att märka det ni lägger in, man glömmer fort har jag noterat ;-)
kram
Mary
Ja, tack! Frysa är förstås ett alternativ! Men jag är så dålig på frysning, en orsak är förstås att det förbrukar mycket energi och inte är så miljövänligt. Och att tillagad mat ofta luktar, därför fryser jag mer grönsaker och bär. OCH du har så rätt, man måste märka allt noga! Soppa och gryta är ett toppenalternativ för restmat, även pastasås.