Så perenner - de trivs i snön

I år är det ett sällsynt bra år att så perenner! Det går fortfarande bra. De vill ha en kylperiod, helst under snö. Här är mina, hälften är krukor från förra året som inte grott än, men man ska inte ge upp med perenner, de kan gott gro andra året. De andra sådde jag nu. Perennerna i plantskolan aktar jag mig oftast för, de innehåller ofta snigelägg och jag vill inte ha fler sniglar i min trädgård.
Det är lite fix, köpa grus på bensinmacken, fixa sand och fixa en champinjonlåda (den får du från livsmedelsaffären).

Jag har i år sått ramslök  - svensk lökväxt som växer vilt på Kinnekulle och lite lik vitlök i smaken.
Rosenkrage - en purpurröd prästkrage ser den ut som, snygg och hållbar som sprider sig, i min rosa/purpurrabatt.
Praktveronika - blå och vacker veronika för lime/blå/lila rabatten.
Aklejruta - jag sår denna växt varje år som blir vackrast i skugga, en hög växt med en sky av små lila, vackra blommor, jag älskar den. Jag har sol överallt så den trivs inte bäst men jag kan inte låta bli.
Brunnäva - en svart/brun näva att ha vid mina rosa rosor.

Så här gör man:
* Blanda sand och såjord
* Välj höga plastkrukor i plast med många hål (diska dem du fått i plantskolan och spara)
* Några lecakulor i botten och jorden över
* Så fröna 3 ggr så långt ner som fröet är stort. Täck sådden med ett tunnt lager grus (finkornigt grus kan fås på bensinmacken).
* Sätt krukorna i en champinjonkorg med många hål i botten.
* Vattna ordentligt.
* Låt det stå inne en natt, sen ska de ut. De ska stå skuggigt under snön och med en fiberduk ovanpå (så inte fåglar och annat äter upp fröna).
* Låt dem stå ute tills de har grott, vanligen under sommaren. Om de inte gror, låt dem stå ute en vinter till. Vattna lite om det blir torrt under längre perioder.
*När de grott planterar du om som med vanliga sådder, i blomjord en och en i lite större krukor. Planera ut i augusti/september så att de får vänja sig lite innan vintern kommer.

Tydligen är villaträdgårdarna en positiv bidragsgivare till klimatet så jag känner mig peppad i min trädgårdsverksamhet!

Lycka till!

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Vad duktig du är som satsar på svåra, köldgroende perenner! Jag har försökt flera gånger men aldrig lyckats med mina favoriter, som ramslök, stjärnflocka och olika nävor. Numera sår jag lätta varianter själv, i år massvis med kinesisk riddarsporre!
Resten får jag helt enkelt köpa, eller tigga av någon som vill dela sina plantor!
Hälsar fröken Dill