Olika delar på djuret

Om man nu äter kött så är det en miljögärning att äta alla olika delar från djuret. Jag köper mindre och mindre filet och försöker skapa rätter på andra delar. I veckan åt vi exempelvis kycklingklubba istället för filet, det fanns Bosarps ekologiska (snälla köp inget annat, det är verkligen katastrof för miljö och hälsa med konventionella kycklingar).

Bra till mina väninnor som köpt hela djur och lagt i frysen. Här är ett fint recept från Elenas blogg på nötstek (borde passa med kalv fint också):

 http://elenasrecept.blogspot.com/2010/03/asiatisk-notstek-med-fankal-apple.html

Själv har jag köpt en älgstek, ska lagas imorgon. Återkommer med recept!

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Jag är svår på Bosarpskyckling. Synd att den är så dyr och svår att få tag på. Men å andra sidan är den ju vansinnesgod! Och precis som du skriver den enda vettigt uppfödda kycklingen. Även jag tycker den konventionella äggindustrin är ÄNNU värre så har broilerkycklingarna inte det så muntert. Mitt förra landställe var ett torp som tillhörde en gård som födde upp broilers, så jag vet hur det går till.
Hälsar fröken Dill
Usch! Jag har bara sett det på TV ett par ggr men det är stakt att höra direkt från källan. Ja Bosarpen är väldigt ovanlig och när den väl finns håller den ofta tyvärr inte fram till ens utgångsdatum. Har du ätit kyckling i Italien? långsamt kokt i olivolja, salvia mm. De går ju fria och smakar helt fantastiskt. En hel Bosarp kan smaka så!