Krydda med blasten!


ROTSELLERIBLAST och andra blad att äta
Jag läste en så otroligt bra artikel om att äta blasten också! Många av våra grönsaker och rotfrukter har jättefin blast och blad som är supergod att äta. Många bara slänger den och jag har också slängt den tidigare, om än i komposten. Vilket slöseri! Här är några jag provat i år som krydda och i sallad:

* Rotselleriblast
Mina enorma rotselleriodlingar i år har exempelvis blivit bladpersilja när den inte var klar. Smakar lite likt bladpersilja men lite starkare, mycket gott på köttfärssås eller köttgryta.

* Bladen på bondbönorna och sockerärtorna
Bondbönan som är så enkel, vacker och delikat att odla har fantastiska blad att äta i sallad, söta och goda. Sockerärtorna odlar jag som skott (se tidigare i bloggen) men de stora bladen går finfint att blanda upp i sallanden, smakar också mycket sött och gott.

* Rödbetsbladen
De små fina röd-gröna bladen på rödbetorna går utmärkt att äta både råa som sallad och snabbt förvällda. Själva de röda stjälkarna har vi alltid ätit hemma, de är nästan ännu godare än själva rödbetan. Men bladen blir ungefär som mangold. Försiktig att ge till småbarn alltför ofta bara, spenat och rödbetor tar upp tungmetaller (även om de samtidigt är enormt nyttiga).

* Senap
Ja, jag odlade ju vitsenap förra året. Den blev perenn och kom tillbaka i landet i år med stora plantor. Helt enormt enkel och produktiv växt! Bladen är skarpa och goda, passar bra i sallad och har stark smak, ungefär som ruccola fast starkare. Det blir mycket blad också! Själva senapsfröna är en annan historia. Det blev massor men oj vad vi höll på länge för att få fram en enda liten dl till julsenapen! Fröna är otroligt svåra att få fram ur de små ärtskidorna. Ingen enkel sak även om plantan ändå kan vara värd att odla.  

Kommentarer