Koka sylt och saft - skördetid & husmorstid

ÅRETS SKÖRD: skogshallon, blåbär och jordgubb
SYLTA, FRYS IN och SAFTA
Koka din egen sylt!

Det är nu husmodern lägger grund för att äta gott, nyttigt och utan tillsatser resten av året. Nu börjar skördetiden så att du kan ha tillgodo säsongens råvaror resten av året. Det går i ett från juli och fram till oktober, här gäller det att ligga i. Men med tesen att du lägger tiden lite ojämnt så vill jag påstå att du sparar tid inför vintern! Du slipper släpa hem syltburkar, kryddor och grönsaker från affären. Och så mycket godare och nyttigare att äta dina egna produkter än affärens.

Sylt är något de flesta barnfamiljer använder och släpar hem stora burkar från affären hela året. Jag kokar årets ranson nu. Det finns två vägar att gå: koka väldigt söt sylt och den håller hela året. Eller koka mindre söt sylt och frysa in den. Ju mindre socker desto sämre hållbarhet. Konserveringsmedel är i mina ögon inte ett alternativ. Jag gör oftast det första för jag tycker det är så trevligt med söt sylt på gammalt klassiskt vis, dessutom kokar jag på finaste bären, riktigt socker och man äter inte så mycket i taget, därför blir det inte så farligt. Och barnen springer ofta av sig det mesta om man inte ger dem socker varje dag. Mina gör det i alla fall. Kokar man på rätt sätt så blir det bra med C-vitamin och andra nyttiga antioxidanter kvar i sylten (jag har testat mina burkar med C-vitamintest mot köpesylt och mina hade mycket högre halter).

På bilden, årets JORDGUBBSSYLT. Jordgubbssylten är svår, den kokar så lätt över och är svår att få jämn. Men med lite jobb blir den underbar om man kokar dem på svenska, fina bär. Köp ett flak när de är som billigast alternativt åk till självplock (det senaste är mer ekonomiskt för ofta får man slänga många i askarna).

Skogens drottning - HALLONSYLT - kokar jag på egenplockade skogshallon, det är en raritet. Inte många orkar stå i de otillgängliga snåren men jag och mamma står ut bland bromsar och stenar på kalhygget i Värmland - och syltupplevelsen är ojämförlig! Mina barn vill inte äta något annat så jag får nätt ut och kämpa. I år har vi flyttat så det blev inte så mycket tid, men nästa år är planen att det ska finnas några få burkar till försäljning via husmorsbloggen. Maila mig om du vill beställa redan nu, lisa@radarkomm.nu. Men det går bra att koka på trädgårdshallon också, det blir en lite annan smak men också utsökt!

BLÅBÄRSSYLT - nyttigt som bara den, de mörka antioxidanterna och de försvinner inte vid kokning. Blåbär kan vara trevligt att plocka men är lite av en rygg-killer, man måste böja sig. Det kan vara mycket mygg också. Men ack vad vi har blåbär i det här landet som bara förgås, det är ett ansvar att gå ut i skogen och plocka dem. Oj så gott till pannekakan! Blåbär är utmärkta att frysa in också, de håller sig väldigt fina i frysen.

SYLT på hallon, blåbär eller jordgubbar
Underbar trio att sätta fram till pannkakorna!
INGREDIENSER:
Ca 2 liter bär
Ca 1 kg ekologiskt strösocker (ta aldrig hela satsen syltsocker, det kan användas till hälften men annars blir den för hård, det är pektin i).
Eventuellt lite citron eller natriumbensoat
Vackra burkar och paraffin (ta lite mindre burkar eftersom öppnad burk leder till C-vitaminförlust).

GÖR SÅ HÄR:
* TIPS: sätt på diskmaskinen en timme före du beräknar bli klar (timing med klockan) så har du varma och rena burkar (de kan spricka om du fyller varm sylt på kalla burkar).
* Rensa och skölj eventuellt bären (behövs oftast inte). Om de sköljs, låt rinna av väl.
* Koka upp bären snabbt (mosa ej för C-vitaminet behålls bättre i bären om de sönderdelas vid hög värme) och låt koka ca 10 minuter så att de är sönderdelade (längre för jordgubbar och koka inte upp lika häftigt för de kokar så lätt över).
* Skumma av (med träslev, ta bort skummet på
* Rör i socker och koka snabbt upp igen (under uppsikt). Låt koka 5 minuter eller så att sockret löst sig. För jordgubbar måste det koka tills bären inte ligger och flyter på ytan. Eventuellt kan lite egen sönderdelning vara bra för jordgubbarna.
* Skumma av igen.
* Häll upp direkt på heta burkar (så att du inte tappar C-vitamin).
* Paraffinera direkt (paraffin är brandfarligt, se till att övervaka det hela tiden när du hettar upp och använd en särskilt paraffinkastrull som du låter stå med paraffinet, alltid redo).
* Sätt på locket och torka av burkarna ordentligt när de kallnat. Förvara i kylen.
* Om jordgubbarna åker upp i toppen, hav förtröstan, det händer även den mest erfarna husmor. Då har den kokat lite för kort. Rör om bara när du öppnat burken!

TIPS: Du sparar väl burkar hela året? Det bästa förvaringsknepet är glasburkar med lock! Luktfritt och miljövänligt. Och bra att ha i skördetider....

Kommentarer