Chiliskörd!


ODLA CHILI
Har tidigare talat mig varm på bloggen om att odla paprika och chili själv. Det är lätt, de går att odla i stora krukor på balkong och terass och så är det ju en otroligt produktiv planta.

Mina är redan ganska fullproppade med chilifrukter, jag odlar en halvmild sort som blir gul, yellow wax, och gul bananpaprika (de gula paprikorna innehåller mest C-vitamin och antioxidanter av de flesta grönsaker och frukter). Ju mer du plockar, desto fler frukter blir det!

Egen chilikrydda:
Jag lägger ut dem på papper och låter dem torka, sedan hackar jag dem fint i matberedare och det blir fina flakes att ha i köttgrytor och som krydda i pasta för att få den italienska chilismaken.

Egen chilipasta av typ tabasco:
En del låter jag mogna tills de är röda, sedan kör jag dem i matberedare med olivolja, mango (färsk i bitar förstås), socker, vinäger och oregano. Det blir urgott att ha som en pasta på asiatiska rätter eller på äggrätter.

Egen ketchup:
Koka passerade tomater (helst färska, egna) med chilifrukter länge och kör sedan i mixer med socker, lite salt (smaka av så det blir rätt avvägning) och vinäger. En frukt i typ äpple eller mango gör det ännu godare! Detta är supernyttigt och enkelt för barnen istället för den färdigköpta!

Kommentarer

Martina sa…
Såg att dom skrev om dig och din blogg på GP. Grattis, kul!
Anonym sa…
Vilken fin blogg du har. Den ska jag återkomma till.