Husmors julkalender - en jul utan slöseri bra för miljön!

Förra året var temat på julbloggandet jul utan tillsatser. Det är som vanligt fortsatt jul utan tillsatser men i år satsar jag på temat jul utan slöseri.


Husmor älskar jul, särskilt allt pyssel och all julmatlagning som hör därtill. Men det är också viktigt att inte slösa på våra resurser, ibland kan julen innebära onödigt överflöd. Men det är ju nedslående om vi ska lägga ned hela julen! Nej, julen är ett fantastiskt tillfälle att ägna sig åt familjen i min mening, och jag ska försöka dela med mig av tips hur vi återanvänder mer, slänger mindre och sparar på resurserna i jul! En jul utan kemikalier och slöseri får det bli i år.



Jag och min dotter pysslade i morse och skapade dessa smällkarameller nästan helt i återvunnet material. Jag sparar nämligen varje år snyggt & oförstört jul- och silkespapper som man kan återanvända. För att inte tala om bokmärken och alla snören som jag har i tusen färger! Har inte köpt en snörrulle på 10 år. Allt sparas i en speciell låda som också används till pyssel. Glöm inte heller att spara tomma toapappers- och hushållsrullar i november och december, de är nödvändiga för smällkaramellen!

Kommentarer