Kronärtskocka, chili och rotselleri kommer upp


Odlingssäsongen är igång!
Husmors fönster är fulla med små lådor och konstiga växtlampor. Årets odlingar blir stora, jag har blivit med grönsaksåker. Kronärtskockan är uppe och ganska stor vid det här laget, rotsellerin är små gröna prickar och olika sorters chili och paprika har tittat upp. Redan nu har jag ställt dem kallare, cirka 12 grader, men med extrabelysning ute i förrådet. Växtbelysning som inte är så värtst ful och anskrämlig köper jag hos Classicum växthus http://http://www.classicum.se/

Alla dessa tre sorter såddes i januari. Snart är det februari, då är det dags för persiljan, diverse kryddörter och medicinalväxter till min nya örtagård, lök samt alla kålsorter (blomkål, broccoli, savoykål och grönkål m fl).

Dessutom sådde jag mängder av perenner också, det är det bästa sättet att undvika sniglar i trädgården och dessutom spara massa pengar! Sniglarna reser hit från Spanien och Holland i de stora odlingarna och trivs i krukorna på plantskolan. Jag sår dem själv istället, det är enkelt och nu står de där ute skuggigt bakom garaget med fiberduk. Frön finns på nätet, bland annat på http://www.impecta.se/. Det går bra att så fortfarande! Gör så här:
* Blanda såjord med hälften sandlådesand
* Så i höga, fyrkantiga lite större såkärl
* Så fröna enligt anvisningar och täck längst upp med halkgrus (UTAN salt) som finns på bensinmack och i bygghandel
* Markera vad som är vad med träpinnar
* Sätt i en plastback med nät i botten (du kan få champinjonlådor gratis hos livsmedelsaffären)
* Låt det stå inne en natt, sen ska de ut. De ska stå skuggigt under snön och med en fiberduk ovanpå (så inte fåglar och annat äter upp fröna).
* När de grott i maj/juni, plantera om som vanligt i blomjord och låt dem stå till sig hela sommaren. Plantera på tidiga hösten. Alla dem som inte grott får stå ute en vinter till!

Lycka till


Kommentarer