Fröså ekologiskt i naturliga krukor utan plast













Nu spirar det i husmors fönster. I år har jag provat krukor i naturmaterial. Plastkrukorna är bättre än lerkrukor för de håller fukten men jag har letat efter något annat, det känns inte så ekologiskt med plastkrukorna. Dessa var toppen. De är naturliga, bara att slänga i komposten när man plockar ur plantorna och de håller fukten perfekt för de små känsliga plantorna. Här ser ni basilikan, limegrön tobaksblomma och dahliorna komma upp ur sina krukor. Just nu planterar jag om dem i blomjord och ställer dem kallt och ljust (annars ränner de iväg och blir rangliga).

Jag sår snart tomater, jag börjar lite senare i år då det varit en lång vinter.

Och i april och då är det dags för bland annat zinnia, purjolök och annan lök samt alla kålväxterna, blomkål, broccoli, grönkål, rödkål och i år provar jag även brysselkål. Dessa sår jag inomhus och planterar om. När jag sätter ut dem sent i maj ser jag till att ha dem under fiberduk hela säsongen för de drabbas lätt av olika skadedjur och sniglar.

Kommentarer

Anonym sa…
Det är säkert bra krukor, men jag använder alltid gamla mjölkpaket. Klipper till 1-liters fyrkantiga förpackningar och tar små hål i botten. De håller fuktigheten lika bra som plastkrukor. De är också lätta att sätta många på en plåt då de är fyrkantiga och så vattnar jag bara på plåten :-).