Två supersnabba grillrecept kött och fisk

Nu är grillsäsongen i full gång och vi har ätit underbara middagar på bryggan senaste veckan. Jag inspireras fortfarande av Italienresan där jag fick flera gånger fick grillat kött med grillad zucchini, som enda tillbehör. Här är ett recept på väldigt fin grillad röding samt en fin naturbetes-ryggbiff. Jag serverar olika kryddsmör, har alltid några i kylen - redo för grill! Fort ska det gå före, man vill ju inte stå inomhus i strålande sol.
Grillad ryggbiff med grillad zucchini och konjakssmör samt gräslöksfräst färskpotatis

Ingredienser, 4 pers:
4 st ekologiska fina ryggbiffar med mycket marmorering (annars inte gott för grill)
1 zucchini
3 msk fin olivolja
Ruccorla (min växthusodlade är klar!)
100 gram smör
2 msk konjak
1 vitlöksklyfta
2 stänk Worchestershiresås
1 tsk paprikakrydda
1 kruka gräslök eller en rejäl knippa från landet
1/2 kg färskpotiatis
Havssalt, vitpeppar

Gör så här:
* Om du ej har kokt färskpotatis, koka dem med dill i ca 15 min (jag kokar alltid extra så jag har för kommande dagar). Väldigt gott att bara piffa till kylskåpskall: Fräs snabbt på hög värme i en klick smör, vänd i hackad gräslök och strö över havssalt och gärna ruccola. Kan serveras kall eller ljummen.
* Ställ fram smöret en stund före matlagningen
* Rör ihop rumsvarmt smör med konjak (man får mosa ett tag med gaffel för att få in smöret), vitlök, paprikakrydda och Worchestershiresås. Servera i en kopp eller skål med en kniv (för att göra det enkelt)
* Pensla biffar och zucchini med olivolja, grilla! Se upp med köttet, när röd köttsaft stiger på andra sidan är det klart och rosarött. Lägg på smör direkt!

VINTIPS! På nyheterna fanns inte särskilt mycket intressant men denna röda pugliesare Falcone, nr 99139, stramt och nyanserat vilket verkligen inte är vanligt i denna region, är riktigt elegant och god till grillat rött kött. Från Apulien brukar vi annars få fruktiga lättdruckna viner så detta var en sann överraskning. 119 kr. http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=99139

Grillad champagneindränkt röding med citronsmörstekt spenat, vit sparris och en senaps/dillsås 

Ingredienser, 4 pers
4 lagom stora rödingfiléer
2 msk fin olivolja
1 citron
2 paket bladspenat (eko/färsk!!) Har du tur kan du redan ha i växthuset
1 msk vitt vin
1 dl creme fraiche
2 msk fransk grovkorning senap
1 knippe färsk dill
vitpeppar, havssalt
1/2 dl mousserande vin
Kokt färskpotatis

Gör så här:
* Skala och koka ev vit sparris ca 15 minuter
* Smält smöret på medelhög värme, smörstek spenaten i någon minut tills den är precis mjuk, stänk vin och citron över och häll upp i en skål (gott även kallt om grillningen tar tid) 
* Blanda creme fraiche, hackad dill och senap, smaka av med salt och ev socker så såsen blir god
* Ta ut allt. Grilla rödingen i ca 4-5 min med skinnsidan nedåt och pensla med olivolja. När den ser nästan färdig ut (den ska fortfarande ha en kärna inuti), stänk på champagne/moussernade från fördrinken så det ryker, vänd högst en minut så du får grillyta på den öppna sidan
* Servera!

Vintips: Till röding med smak tycker jag faktiskt att det är gott med en riktigt snustorr rosé. det blir fint med färgerna också! Nu äntligen har systemet en riktigt Cotes de Provence i sortimentet, det finns inte godare rosé, lätta, fräscha, ljusa och snustorra! Domaine de Collavery http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=2859 79 kr.



Kommentarer

Ann-Louise sa…
Din zucchini låter grymt god! Jag kan tänka mig att konjaken lyfter rätten till nya höjder. :)
Konjak gör alltid susen. Särskilt till kött!