Syltkakor

Artikel i DN: pimpa ditt hobbyrum

Lägger ut receptet på mina syltkakor som uppskattades av DN:s reporter. Min lilla hobby har alltid tagit plats i mitt liv och i mitt hem - och framförallt i mitt kylskåp! Nu tar det även plats i arbetslivet, det är ju härligt. Jag jobbar mindre och syltar mer.


Jag gör syltkakorna på ekologiskt, riktigt smör och denna gång skrapade jag i lite vanilj från en vaniljstång för att få de fina små kornen. Sen blir de ju extra goda av vildhallonsylten plockad i hallonfallen, ja ni vet det där galna jag gör varje år.

SYLTKAKOR
200 g eko-smör
1 dl socker
5 dl siktat dinkelmjöl (eller ekologiskt vetemjöl)
2 msk vaniljsocker
pärlsocker, hallonsylt

* Sätt ugnen på 175 grader
* Hacka ihop alla ingredienser (älskar barnen) och krama till en deg.
* Rulla till ca 3 cm rullar, barnen kan rulla egna lite mindre rullar.
* Rulla i pärlsocker runt om
* Låt stå i kylen i ett par timmar (viktigt)
* Ta fram och skär direkt i skivor, lägg på plåt
* Tryck fingret i kakorna så att det blir en liten grop och sleva i en liten klick hallonsylt. Det ska gå snabbt, då håller kakorna formen!
* In i ugnen i 10 minuter, lägg sedan på galler

Kommentarer