Mormors mors ättiksgurka

Du kan köpa min ättiksgurka i webbshoppen finaste av Lisa i vacker glasburk.

Här är mormors mors goda ättiksgurka. Gjord på hemodlade Västeråsgurkor (kan köpas i affärerna nu), hemodlade dillkronor och faktiskt också hemodlade senapsfrön. Jag har mängder av gurkor i mitt lilla gurkhus. Det går att köpa en burk om man är intresserad. Jag har också lagt in cornichonger av smågurkorna som man måste gallra av! De är himmelska.

INGREDIENSER, 3 burkar gurka
1 kg Västeråsgurka
ca 9 dillkronor
3 tsk senapsfrön, gula och bruna (hemodlade gröna är starka och fina)
3 lökar, gärna färsk knipplök
5 dl ättikssprit (använder du Perstop, 2 dl + 3 dl vatten)
5 dl vatten
5 dl socker
3/4 dl vanligt jodfritt salt (salt med jod kan ge bismak och mineralsalt har inte samma konserveringsegenskaper)

GÖR SÅ HÄR:
* Borsta gurkorna mycket rena under vatten och skär dem i tunna skivor
* Skär löken i ringar
* Skölj dillkronorna
* Rör ihop vatten, ättika, socker och salt till en lag. Rör tills det löser sig.
* Stora glasburkar (ca 3 st) varvar du gurka, dillkronor, senapsfrön och lök.
* Häll till sist över lagen så det täcker gurkorna. Stäng burken och förvara i kylen.

Kommentarer

Tusen takk for flotte menyer.
Er du glad i fisk, vær velkommen til min sjømatuke - daglig nye oppskrifter på fisk og skalldyr på www.superkokken.no

Beste hilsen fra Norge og Superkokken :-)
Anonym sa…
Tack för en härlig sida. jag hittar inte receptet på cornichoner...kan man få det tro??
Receptet är lite av en husmorshemlighet :) Få se när det läggs ut! Lisa
Sussi sa…
Är det 24% ättika eller 12%