Frö- och bönplock i trädgården


Nu är trädgården full med frön och bönor att plocka in och spara till nästa år. På det sättet kan en fröpåse för någon tia räcka i många år!

De här blomsterbönorna är så vackra att jag odlar mest bara för njutningen att plocka bönor till nästa år. Min dotter är en självklar hjälpreda för detta, se de vackra tonerna i rosa, blått och lila. Härliga att plocka fram nästa år också. Blommorna är laxrosa och själva baljorna går att äta - de måste kokas annars är de giftiga - men jag äter dem aldrig, vill ju plocka så många bönor jag kan.

Plockar också in bönor från luktärter, sockerärter, vaxbönor och bondbönor. De är som bäst när de suttit kvar och torkat in.

Frön tar jag från bla paradisblomster, ringblommor (de får också stå kvar också för de självsår sig bra), dill, koriander, zinnia, olika chili och diverse perenner. De små fröna är alltid svårare, man får spara hela blomman och sen skaka ur dem när de torkat.

Fröerna och bönorna torkar jag varmt och mörkt. När de är helt torra sparar jag i melittafilter, efter ett tag fryser jag in dem för då håller de sig ännu längre. Glöm ej att märka alla påsar.

Ett bra sätt att leva sitt kretslopp hemma!

Kommentarer