Sista rotsellerin - selerie remoulade


Nu plockar jag upp de sista rotsellerierna ur landet, så här fina är de sista. Och vilken smak. Vi som äter mycket rotselleri, i köttgrytor, bolognese och egna fonder, har haft rotselleri sedan juni fram till nu. De sista jag skördar lägger jag in i ett förråd med ca 10 grader och lägger dem en och en så att de inte rör varandra - så har jag resten av vintern också.

Vid en trivsam lunch med en matintresserad väninna häromdagen, serverade jag klassikern Selerie remoulade, alltid i varje fransk delikatessaffär. Detta serverades med en välrökt lokal skinka från Väddö samt mina växthustomater, bland annat mina tigertomater. TREVLIGT VAR DET!

Selerie Remoulade
Ingredienser:
1 huvud rotselleri
1 ägg (gulan)
2 msk vinäger (jag använder hallonvinäger)
2 msk dijonsenap
örtsalt, vitpeppar
Fin, ljus, mild olja (ej olivolja)

Gör så här:
* Lägg fram ägget en stund i rumstemp
* Knäck det på mitten med en kniv, sikta ur gulan (spara vitan)
* Blanda gulan med senap, vinäger, salt, peppar i en hög, vid porslinsskål
* Rör om och häll i oljan i en fin, fin stråle och rör hela tiden. Häll olja tills majonäsen blivit tjock och gulvit
* Smaka av med extra senap och salt om det behövs
* Skala rotsellerin och skär den i smala skivor, ca 3 mm
* Skär sedan tvärs över i lika smala stänger
* Skär stängerna i 2 cm-bitar
* Blanda rotselleri med majo och servera! Den ska inte vara kylskåpskall, då är den godast! Funkar fint med allt kallt kött och även rökta fiskar.

Kommentarer