Grön tomatchutney med ingefära och honung

Grön tomatchutney på tomater från Ekerö kan du köpa i min webbshop Finaste av Lisa.

VAD GÖRA MED DE GRÖNA TOMATERNA? Indiska kryddor känns nära julkryddorna och en god chutney passar fint till både fisk och kött på julbordet. Eller så klart till en vardagskyckling. Nu har du förmodligen tagit in dina tomater och de sista blir inte röda. Jag gör den här underbara tomatchutneyn med ingefära och honung. Det är röda och gröna tomater blandat, blir fantastikst gott och fin struktur! Jag använde mina torkade chilis från sista skörden. INGREDIENSER: Ca 10 gröna och röda tomater Ca 2 chili (efter smak) 1 lök 2 äpplen 5 cm ingefära 1 msk hallonvinäger och 2 msk äppelcidervinäger 1 dl socker 3 msk honung 1 msk curry 2 msk hela kardemummakärmor 1 tsk örtsalt

 
GÖR SÅ HÄR: * Skär tomater, äpplen, lök och ingefära i ca 1-cm kuber * Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt småkoka till önskad konsistens, ca en halvtimme * Häll upp på varma och rena burkar (direkt från diskmaskinen) och sätt på locket. Ställ upp och ned tills den är kall * Förvara i kylen, den håller sig minst ett halvår (socker och vinäger och kryddor konserverar) FÖRANING TILL JUL....

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Kul, jag gjorde en chutney på gröna tomater som present till värdinnan i bokcirkeln förra veckan. Den blev så god att jag nog lagar en rejäl sats till på de sista hemodlade tomaterna från i år!
Ååååh, det lät gott! Vad har du chutneyn till sen?