Från mässan Mitt kök - svenska gårdsostar!

Husmor Lisa på Mitt kök
I år dominerade det lokalproducerade på matmässan Mitt kök. Underbart tycker Husmor och flera av mina svenska favoritostar fanns på plats. Sverige börjar bli minst lika intressant som Italien och Frankrike vad gäller ost. I somras var vi på Lillängen men det blev lite för långt att åka ända upp till Lakene. Två holländare som startat gårdsmejeri. Underbara hårdostar med mycket smak. Jag köpte den hårdast lagrade och den var underbar. De svenska gårdsostarna är numera en delikatess som heter duga, ostarna hämtar inspiration från Frankrikes hantverk men har ofta stark smak och egen karaktär. Från närområdet får jag rekommendera Väddö gårdsmejeri (finns bla på NK). Prova! Råkar ni åka förbi Säffle någon gång så finns där affären GRÖN KO som är en så fin delikatessbutik inredd i en gammal järnvägsstation. De har lokalproducerat kött, korvar och har Lakene ost. Missa inte. /Husmor

Kommentarer