Lakritsknäck - husmors lakritsexperiment

Husmors lakritsexperiment!
På Mitt kök träffade jag trevliga lakritsfabrikantern Lakritsfabriken. De gör äkta lakrits och köper sin lakrits från Iran. Husmor har experimenterat och sått egen lakrits. Den är inte vinterhärdig och jag hade den i ganska små krukor. Nästa år när jag har ett orangeri ska jag övervintra den också. Detta blev exakt 42 gram lakritsrot, med större krukor kan man nog få ut mer.

Här har jag gjort underbar julig knäck på sirapskokt lakritsrot och äkta lakritsgodis. Lakritsrot är vit (inte svart) i naturligt tillstånd. Den färska blev seg och god på detta sätt men är lite av en utmaning. Gör gärna bara på lakritsgodis, det är ljuvligt gott och en mild, mjuk smak som passar. Är du riktigt lakritsfan kan du också ha i lite lakritspulver. Så här såg roten ut, svårskalad och stark. Färsk smakar den lite som pepparrot. Nyttig och mycket smaskig! Experimentet fortsätter nästa odlingssäsong... definitivt!


LAKRITSKNÄCK
Ingredienser (ca 30 knäck):
2 dl sirap
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk smör
En näve mjuk saltlakrits (och färsk lakritsrot om du kan få tag på den)

Gör så här:
* Hacka lakritsen i små bitar
* Koka sirap, socker, lakrits och grädde tills det klarar kulprovet (jag använde digital termometer till 122 grader och då blev den mjuk. Vill du ha hårdare, ta några grader till). Kulprovet görs genom att hälla en liten kula i ett glas kallt vatten och se om du kan forma den till rätt konsistens!
* Ta av och rör ned smöret. Häll upp i formar. TIPS! Gör detta med en liten spetsig tesked så att det inte kladdar utanför. För skeden uppifrån ned mot formen. Ställ alla formarna på en plåt. Låt stelna.

MUMS

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Spännande, Jag gör ett försök att övervintra min lakritsplanta, men den ser rätt eländig ut...
Ja precis, min blev väldigt risig och jag kände att den inte skulle klara mina dåliga förhållanden. Men det bidde gottt av roten iallafall!