Lucka 16: Dags att köpa ostar till julbordet



En liten påminnelse om du är stressad på jobbet i morgon fredag. Slink ut på lunchen till någon härlig ostaffär och gå runt lungt och fint och botanisera. Det är avkoppling. Själv är jag ju galen i svenska gårdsostar, exempelvis från Väddö gårdsmejeri (dem finner du på NK). På Kajsa Wargh finner du en del gårdsostar. Förra året hade vi dock den här fina samlingen från Frankrike och Schweiz inköpta på Winjas. Den svarta, gräddiga gammaldags gårdstillverkade cheddaren är nog det mest fantastiska i cheddarväg jag smakat.


Köp dem nu och ha dem lite framme så blir de lagom goda och stinkiga till julafton! Det är ju trevligt att ha. Jag kan rekommendera min grapefruktmarmelad med äkta vanilj till ostarna, det passar så fint. Du kan också servera mina cognacsinlagda fikon till, det passar bra.


Samma med rökta korvar, de är godare när de fått ligga till sig lite. Utmärkt att handla i en saluhall eller delikatessbutik i din närhet. Ett bra tidsfördriv under morgondagen.


/Husmor

Kommentarer