Lucka 21: Ljummen savoykålssallad till julbordet

Savoykålssallad till julbordet
Mitt i julstressen började jag tänka på nyttiga alternativ. Jag brukar göra en savoykålssallad till julbordet. I år har jag faktiskt ett par huvuden i landet som jag planerar att anrätta. Den kan göras med lite rökt lax som här eller endast valnötter för ett vegetariskt alternativ. Fräscht passande alternativ till allt kött, dessutom en Omega 3-bomb!

Ingredienser:
1 savoykålshuvud
2 msk olivolja
2 msk äppelcidervinäger
Valnötter
Örtsalt, vitpeppar
200 g rökt el gravad lax (tillval)

Gör så här:
* Värm upp en sauteuse eller stekpanna så den blir riktigt varm, häll i olivolja
* Skölj savoykålsbladen noga
* Fräs dem snabbt så de får lite färg men fortfarande är al dente, eventuellt också laxen
* Stänk över äppelcidervinäger och lägg på valnötter

Kommentarer