Snabb blomkålssoppa med citrongräs - Serien enmansluncher för hemmajobbare

Idag skördade jag min första blomkål! Och det här fina savoykålshuvudet. Allt är odlat på ett tillfälligt upphöjt land med kompostjord. tyvärr för skuggigt så landet byter plats nästa år. Men det gäller att odla lite där man kan. Med det här vädret kan jag fortsätta skörda fram till jul och det blir garanterat innovationer på savoykål, jordärtskocka och rotselleri på årets julbord!!

Det bidde en god lunch för hemmaföretagaren. Då det var så litet huvud lagade jag en tunn soppa som jag smaksatte med citrongräs, det blev grymt gott. Italiensk bladpersilja finns också i landet. En skiva surdegsbröd med en god, lokal ost på gjorde susen till.

SBABB, TUNN BLOMKÅLSSOPPA med citrongräs (1 person)

Ingredienser:
Ett litet blomkålshuvud (el ett halvt stort)
Ett halvt står citrongräs
1 msk örtsalt eller vegetarisk buljong
1/4 dl grädde
1 liten klick smör
Några varv på vitpepparkvarnen
4 dl vatten
Persilja om du har

Gör så här:
* Koka upp vatten och citrongräs
* Koka ca 3 minuter, lägg i blomkålen i bitar
* Koka cirka 5 minuter eller tills blomkålen är al dente
* Ha i salt, peppar, grädde och låt det bli varmt
* Ta av och kör med stavmixer
* Klicka i smör och rör om, klipp över persilja!

Servera med valfri ostsmörgås

Kommentarer