Husmor rödbetsnördar med Årets kocks Folkets favorit: Fredrik Lagberg


Alla rätter i Årets kock inspirerade mig. Men den här rätten är ändå väldigt speciell för mig. Fredrik Lagberg på vackra Görvälns slott, blev Folkets favorit med den här vackra rätten. Här pratar vi om svenska matarvet. En liten röra på anjovis, toppmurkla och lök samt olika tillbehör på rödbeta känns mordernt svenskt! Dessutom med kryddpeppar. Den är dessutom osannolikt vacker.

Fredrik Lagbergs rödbetsblomma
RÖDBETSBLOMMA
Jag älskar rödbetor till rött kött - ett bra tips också till sträva rödviner. Jag lagade nyligen en liten rödbetsravioli där jag kokte rödbetan i rosévin och stansade ut precis som Fredrik gjort, fyllde den med ricotta, hallon och balsamico till en fin oxfilé.
Fredrik har en mängd olika varianter på rödbeta, och bland annat hade han den här lilla rödbetsblomman fylld med kvarg och kryddad med kryddpeppar. Kvarg är ju egentligen mer nordiskt, helt rätt. Han hade kokt rödbetan i en klassisk lag med lagerblad och backtimjan. Är den inte snygg? Ska man ha den till strävt vin är det kanske bäst att inte koka i socker och ättika utan snarare vin, ett litet tips.
Fredrik Lagbergs rödbetspuré 
RÖDBETSPURÈ
Rödbetspuré är något jag länge funderat över. Inte fått det gott. Fredrik hade gjort en puré och han rostade rödbetan för att få lite mjukare smak på den. Dessutom hade han i brynt smör. Självklart briljant!

Han dekorerar med grönkål också. Det blir ju vackert med det gröna och sen en snygg liten Le Creuset-panna bredvid med köttet. De snyggaste var de mörkgröna.
Här är receptet:
Rostad rödbetspuré med brynt smör 1,6 kg rödbetor

500 g osaltat smör

300 g vatten
15 g citronsaft
salt och vitpeppar
xantana
Skala rödbetorna, skär ner i mindre bitar. Rosta i ugn, 160° tills de är mjuka, ca 45 min.
Bryn smöret. Mixa rödbetorna med det brynta smöret och vatten, smaka av med citron, salt och peppar. Mixa slät och tillsätt xantana vid slutet så det blir en homogen slät puré.

Vid servering:
Värm purén och spritsa på tallrik.

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Vilken rödbetsinspiration. Härligt!