Exklusivt besök hos Årets kockfinalisterna: Hemliga råvaran är hummer!

En kall förrätt och en varm till 14 personer baserat på hummer ska kockarna laga. Råvarukorgen består av ganska enkla tillbehör, mest olika grönsaker och jag fastnade för blomkål, grapefrukt och fänkål - dem hade jag använt om jag hade haft den enorma lyckan att få den där råvaurkorgen.


Klas Lindberg är glad att det är hummer
- Åh vad glad jag blir, det bästa jag vet, sade Klas Lindberg som redan har bilden klar för sig vad han ska laga. Han hade flera hummerrecept inövade.

När vi tre matbloggare får träffa kockarna då de förbereder sina stationer råder koncentrerad, lite smålurig och samtidigt spänd stämning i lokalen. De plockar upp sina stationer och samtidigt ser man att de funderar intensivt på vad de ska göra med hummern. De vill inte avslöja för mycket självklart då de andra tävlanden står bredvid. Alla är överens om att alla biffrätterna är otroligt bra och sitter fint men att det kommer att avgöras på råvarukorgen. De har fått en halvtimme extra av tävlingsledningen då de ska laga både en varm och en kall hummerrätt.

Leo Frodell funderar på hummerrätter
Leo Frodell från Pontus! med juste mössa tycker det är härligt att efter den här uppladdningen att vara igång och verkligen tävla. Han bytte sin rätt dagen före inlämning och är nöjd med det, han säger att han är den kreativa typen och jobbar bra spontant så råvarukorgen passar nog honom väldigt bra, här kan han spåna fritt. Hans stora problem (som jag verkligen kan identifiera mig med då jag också är det) är att han är allergisk mot hummer! Det är ändå svårt att laga en råvara som man aldrig kan äta. Lycka till Leo, jag hejar på dig.

Nygift Daniel Engellau
Daniel Engellau från Lux i Stockholm är just hemkommen från sin bröllopsresa och verkarhärligt avslappnad, resan gick dock mycket åt till att tänka på rätterna i Årets Kock. Han tänker inte krångla till det utan köra på hummerrätter han tidigare lagat. Enligt honom är det lätt att man vill använda alla råvaror i matlagningstävlingar och tar för många saker på tallriken.


Fredrik Lagerberg, som har gjort en biffrätt med olika varianter på rödbeta, och som Husmor ska bevaka imorgon, kommer att gå på något han lagat förut med hummern, kanske med en ny twist. Han fick först en chock när han trodde att han skulle laga både förrätt och varmrätt men sen visade sig ju att det var två förrätter.




Daniel Räms har tränat mycket råvarukorg då det här är hans tredje deltagande i Årets Kock och han har låtit vänner utsätta honom för råvarukorgar under hela året. Han verkar väldigt taggad, ibland är revanch en bra drivkraft!
Kul att träffa dem kvällen före!





Kommentarer