Husmors minipizza frutti di mare med hemodlad tabasco

Vid gårdagens fredagsmys bjöd husmor på minipizzor i olika smaker till hela familjen. Degen gjordes på rågsikt och smält smör. Jag har två olika degar, en väldigt god utan jäst för snabba lösningar - men när jag har lite mer tid gör jag på Jamie Olivers pizzadeg och knådar degen länge! Den snabba degen är egentligen nyttigare då jäst inte är så bra för magen. Den blir faktiskt god & frasig med allt smör i. Genom att jag smälter smöret så går den lätt att knåda ihop.

Min pizza blev frutti di mare med mycket vitlök, musslor, räkor och färska tomater, min man fick en med salami, färska örter och båda med min hemodlada, torkad tabasco som gjorde pizzan både god, stark och vacker! Barnen fick pizza med tomat och ost. Till efterrätt bjöds pizza med roquefort och inlagda fikon.

Tricket med pizza är att ugnen ska vara varm och det får man aldrig till i sin hemmaugn. Så jag förgräddar degen först och sedan lägger jag på tillbehören.

Supersnabb pizzadeg vid fredagsstress

3 dl mjöl, dinkel, rågsikt, durum eller annat grövre mjöl
3 msk smör
1 dl vatten

Gör så här:
* Sätt på ugnen på max
* Smält smöret
* Mät upp mjöl i en bunke och rör ned smöret. Häll på vatten. Knåda snabbt ihop till en smidig deg.
* Smörj en plåt och rulla runda bollar i önskad storlek. Kläm ut dem till lämplig rundel.
* Grädda pizzorna tills de har en yta med lite ljusbrun färg.

Tomatsås
2 dl hela tomater på burk (ekologiska) eller 4 st flådda, hackade färska tomater
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja extra virgine
Torkade eller färska örtkryddor, exempelvis basilika, oregano eller timjan. Jag lagar naturligtvis på skörbjuggsört!

Gör så här:
* Rör ihop ingredienserna
* Bred ut på de gräddade pizzarundlarna

Osten - med smak är ett måste
1 dl riven ost med smak plus 1 dl riven riktig parmigiano reggioano

Gör så här:
* Lägg på ost i en hög centrerat med "torn" i mitten

Skaldjurspizza frutti di mare
* Färska räkor, ca 3 per pizza
* Färska musslor, en per pizza (ekologiska odlade finns på COOP)
* 1 vitlöksklyfta
* 2 körsbärstomater per pizza
* Färsk persilja, svartpeppar
* En skiva röd paprika
* Torkad peperoncioni (finns på välsorterade italienska delikatessbutiker, ett måste)

Gör så här:
* Skala räkor, skrubba och koka musslorna snabbt i vitvin 3 minuter tills de öppnar sig
* Skär vitlök i små bitar, och dela körsbärstomaterna i två
* Lägg alla ingredienser utom mussla och persilja på pizzan
* Grädda till lagom yta under grill
* Lägg på mussla och persilja, peppra. Servera!



Salami och chilipizza
* 1 skiva salami milano med stora pepparkorn
* En skiva röd paprika
* Torka peperoncini
* Färska kryddörter
* Lite vällagrad balsamico

Gör så här:
* Lägg på salamin, paprikan och chilin ovanpå osten
* Grädda till lagom yta på grill
* Lägg på kryddörter och ringla över balsamico

Fikon och roquefortpizza
Några bitar roquefort per pizza
Torkade fikon, gärna inlagda i rom alternativt droppe honung

Gör så här:
* Lägg på ost och fikon direkt på degen
* Grädda till lagom yta på grill
* Detta är gott till portvin!

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Mums!
Vi har börjat göre egna pizzor på fredagarna, en ny tradition när vi hittade bra, färdig deg för 12 kronor på Kajsa Warg.

Pizzabaket går snabbt och var och en får själv välja topping.
Eller hur, obeskrivligt bra med olika personligheter i hushållet!!
Fröken Dill sa…
Nu på fredag väljer jag säkert skaldjurspizza med inspiration från dig.

Är tabasco en odlingsvärd chilisort? Håller just på att försöka välja vilka jag ska odla i år. Snart är ju den underbara odlingssäsongen 2012 igång!!!
Fröken Dill! Tabasco är väldigt vacker med små frukter men ett himla pill att få loss de små. Jag torkar dem hela dock, det är grymt starkt och gott men blir inte så mycket skörd då de är så små. Beror på vad man vill ha!