Mattrender på Årets kock - hoppas att inläggnings- och mormorstrenden är här för att stanna!

Sitter och lyssnar på mattrender på Arlas pressfrukost på Årets Kock. Ett stort antal kockar från norr till söder i landet har intervjuats om trender i köken. Smakmässigt är gamla svenska inläggningsmetoder mer aktuellt än någonsin i restaurangköken och smaker som lyfts fram är ättika i kombination med sött.
Husmor Lisas produkter passar fint in i trenderna även om jag hoppas att det inte bara är en trend utan är här för att stanna länge! Jag som lärde mig mormors recept redan som barn och har ägnat somrarna åt att plocka bär, lägga in gurka och bevara säsongens mat - OBS även på 90- och 2000-talet. Det är underbart att detta nu syns på svenska gourmetkrogar och att unga i hela landet ägnar sig åt inläggningar.

Lagerblad - årets krydda, det hör ju starkt ihop med långkok och inläggningar. Jag har ett lagerbladssträd i mitt ganska kalla köksfönster och plockar dem direkt från busken varje dag.

Hemodlade kryddörter - här ser man att kockarna upptäcker gamla nordiska kryddörter exempelvis när jag pratade med Leo Frodell igår före tävlingen så berättade han att kockarna i dag till 90% använder backtimjan, en nordisk timjan. Jag odlar den och den är lågväxande och fin i smaken, passar vårt klimat men det är viktigt att underhålla och sprida mattan varje år.

Ättika - 3-2-1-lagen är min klassiker, gör denna till allt i köket i olika varianter. Du kan följa säsongen, lägga in och bevara som mormor med denna lag. Men andra gammaldags metoder som rökning, syrning, salta, rimma, torka används varje dag av svenska kockar. Vore kul att se fler använda det hemma, som förr.

Husmor lägger ju ut inläggningsrecept hela året och här har du mormors mors ättiksgurka som jag kryddar med moderna örter och smaker såsom grön fish pepper chili eller min unika skörbjuggsört:

INGREDIENSER, 3 burkar gurka
1 kg Västeråsgurka
ca 9 dillkronor
3 tsk senapsfrön, gula och bruna (hemodlade gröna är starka och fina)
3 lökar, gärna färsk knipplök
5 dl ättikssprit (använder du Perstop, 2 dl + 3 dl vatten)
5 dl vatten
5 dl socker
3/4 dl vanligt jodfritt salt (salt med jod kan ge bismak och mineralsalt har inte samma konserveringsegenskaper)

GÖR SÅ HÄR:
* Borsta gurkorna mycket rena under vatten och skär dem i tunna skivor
* Skär löken i ringar
* Skölj dillkronorna
* Rör ihop vatten, ättika, socker och salt till en lag. Rör tills det löser sig.
* Stora glasburkar (ca 3 st) varvar du gurka, dillkronor, senapsfrön och lök.
* Häll till sist över lagen så det täcker gurkorna. Stäng burken och förvara i kylen.





Kommentarer