Viltkorv, kålrot & rotselleri stuvade med äppelcider och dijon, fräst savoykål och örtgremoulata

Inspirerad av norra Spanien kokar jag just nu gärna råvaror i fransk, gammaldags äppelcider. Skördade örtkryddor och savoykål i landet idag! Detta blev perfekt till en underbar ekologisk viltkorv från Mälardalen chark. Till detta gjorde jag en klassisk senapsstuvning på grovkornig dijon av mina hemodlade, lagrade rotfrukter. Jag skär dem i fina tunna skivor, kokar dem först i äppelcider (den där gamla sorten, det går bra med öl och aningen honung i brist på sådan). För att matcha upp senapens syrlighet och det krämiga i rotfrukterna gör jag en örtgremoulata på timjan, min unika skörbjuggsört (det går bra med oregano), rosmarin och olivolja, svagt med citronskal och lite äppelcidervinäger. Savoykålen sauterar jag snabbt i lite äppelcidervinäger och olivolja.

Ingredienser, 4 pers
4 viltkorvar
1 litet huvud savoykål
1/2 huvud kålrot
1/2 rotselleri
1 burk creme fraiche
1 msk grovkornig senap
2 dl äppelcider eller öl
2 kvistar var av timjan, rosmarin och oregano
Skalet från 1/2 citron
2 ggr 1 tsk äppelcidervinäger
vitpeppar, örtkrydda
3+1 msk olivolja

Gör så här:
* Sätt en järnpanna, gärna grillpanna, på medelvärme och låt den bli varm. Stek korven länge på låg värme tills den får en vacker yta (det behövs inget fett i pannan om man steker så här)
* Skär under tiden rotfrukterna i smala skivor. Skär sedan avlånga rektanglar
* Koka rotfrukterna i äppelcider cirka 5 minuter tills vätskan är nästan borta
* Häll i creme fraiche och rör konstant tills det löst sig. Rör i senapen
* Repa kryddorna från stammen och kör med handmixer med olivolja, 1 tsk äppelcidervinäger. Smaka av med salt och riv i citronskal.
* Fräs savoykålen snabbt i varm panna med olivolja och häll över äppelcidervinäger.

Lägg upp på vacker tallrik, lägg rotfrukterna bredvid och ringla gremoulatan över!

Kommentarer

Fröken Dill sa…
Å, vad jag saknar tiden när jag odlade tillräckligt mycket för lagring hela vintern. Den fina vinterpotatisen, vitlöken, purjolökarna, för att inte tala om jordärtskockorna, shalottenlökarna och rotsellerin... Morötterna lyckades jag tyvärr aldrig komma på knepet hur de skulle förvaras för att inte skrumpna. Numera har jag för liten odlingsyta, men det finns faktiskt någon hemodlad pumpa kvar ännu som ska avnjutas innan den blir dålig!
Hej fröken Dill. Faktum är att jag hade morötterna, de få jag hade, i grönsaksfacket (ett anpassat sådant) i kylskåpet och vi åt den sista förra veckan. Så det funkar faktiskt bra med det! Jag har gått från liten yta till stor så nu är jag i princip själförsörjande, i allafall 3/4 av året och det är härligt. Men jag behöver bättre lagringsyta, det håller jag på att arbeta med!