Gourmetvisit på Görväln och Årets kock-finalisten Fredrik Lagbergs kök

Görvälns slott kan sannerligen rekommenderas. Inte bara för den vackra 1600-talsmiljön kryddad med rokoko och de excentriskt inredda rummen i slotts-stil, utan snarare mest för maten. Med Folkets favorit i Årets kock, Fredrik Lagberg vid rodret och med fokus på svenska smaker äter du helt utan att överdriva osannolikt gott i den guld-gråa slottsmatsalen.

Fredriks utsökta rödbetspuré i Årets kock-finalen
















Husmor Lisa styrde kosan dit i helgen, då det serverades en 6-rätters meny med choklad i alla rätter. Sommeliern hade fått arbeta hårt för att matcha viner - vilket klarades av med högsta betyg! Dessutom ett EXTRA PLUS i kanten för att de plockat fram en alkoholfri dryckesmeny som var otroligt spännande! Jag som inte tål så många glas drack från båda. Den välbryggda colan från Fentimans bryggeri var nog kvällens dryckeshöjdare serverat till en hjortrygg med sås på mörk choklad - och Husmors favorit som jag redan skrivit om - rödbetspuré med brynt smör - nu fick jag smaka den! Ni som följer husmorsbloggen vet att jag vurmar för rött kött och rödbeta - till rödvin. Men till COLA togs den här kombon ett steg till.

Varför är ostron så vackra?

















När vi kom stod ostron, havskräfta, svenska gårdsostar från Eckesta gård och Österlen (Husmorsfavorit) och diverse andra småplock och väntade. Godast av allt var husets rökta hälleflundra. Nu var vi matladdade - men det var tur att vi bokade sen middag - och tog en lång promenix. Åker du till Görväln nu på vintern så ligger det faktiskt en skidbacke precis bredvid - skidweekend i stan.

Rökt hälleflundra



















Så till kvällens meny. Inte på länge jag ätit en så matinspirerande meny med många nya idéer och smakkombinationer. Dessutom var vissa av dem så vackra att man knappt ville sätta gaffeln i dem.

Ammis: Carpaccio med löjromsklick, lökring och chokladmajonäs
Vågat. Löjrom och carpaccio var succé och lökringen smaskig därtill, ny kombo för mig och här hade jag nästan hellre skippat chokladen. Men nu var det ju chokladtema, Små miniskyla körvelblad smakbombade.

Förrätt: Salmalax och pilgrimsmussla

Kvällens vackraste även om fotot kanske inte gör den rättvisa :). Skapelse i form av en terrinliknande matta av salmalax och pilgrimsmussla - med vackert kantade fält av något vi som var på årets kock känner igen - purjolöksaska. Det var så otroligt gott! På detta vit choklad med kvarg - och det var jag först skeptisk till - men faktum var att det syrliga i kvargen funkade fint med chokladen. Små fina sparris-skott, rysk caviar som matchade upp purjolöksaskan och små fina syrade gurkor och lökar, det blev som en tavla för ögat - och för gommen. Påminner lite om en tavla på vit fisk jag åt på Chèvre D'Or på Rivieran, en minnesvärd matupplevelse.

Dryck - bra jobbat. En halvtorr champagne - men nu pratar vi ANINGEN söt, lagom att klara chokladen - men absolut inte för söt. Bara lite speciell, så där lite grönt frisk i smaken, som en bubblig riesling om det nu hade funnits. Finns på Systembolaget om du lagar mat med vit choklad: 

Louis Roederer Carte Blanche nr 7600

Mellanrätt: Kryddbakade persiljerötter
GOTT. GODARE. GODAST. Oj oj, här blev det tyst vid bordet, det var tamejsjutton det godaste på länge. Persiljerötter som fått koka i svartpeppar och smör. Till detta en puré på mjölkchoklad och persiljerot. På detta rostade hasselnötter och hyvlad anklever. Behövs inga ytterligare kommentarer - briljant rätt!
Vin: Smart av sommeliern att välja belgiskt öl. Jag drack en alkoholfri ingefärsbaserad shandy till detta som smakade ljuvligt till. Hade jag valt ett vin hade nog valt en Beaume de Venise, detta fick jag till anklever och russin hos Paul Bocuse i somras.  
Fentimans Shandy (nr 1911) 

Helstekt hjortrygg - med de berömda rödbetorna
 
Perfekt stekt hjort med variation på rödbeta, toppmurkla och rökig chokladsky. Toppmurklan serverades i en perfekt gjord rund kroppkaka, grymt nostalgiskt då vi alltid åt kroppkakor när jag var liten och nu måste jag ju göra det hemma igen.

Och OJ vad jag uppskattade att jag fick smaka på Fredriks rödbetsvarianter då jag ju var helt fascinerad av dem på Årets kock. Att göra en puré på rostade rödbetor med brynt smör är grymt, se mitt förra inlägg: http://www.husmorlisa.blogspot.com/2012/01/folkets-favorit-fredrik-lagberg-och.html. Den smakade godare än jag kunnat inbilla mig, det var som rödbetskola. Till min cola. mums! Och med hjorten var det precis i min smak. Jag var så glad att kunna skippa rödvinet denna kväll och tack vare sommeliern blev det en upplevelse ändå. I det här chokladintensiva läget var det bra att det bara var en nedtonad smak av choklad i rödvinssåsen.

Drycken var:
Fentimans Curiosity Cola - finns inte på Systembolaget (smakade lite som den gamla läsken Portello eller som julens mumma)
Ost från svenska gårdar
Ja och nu mer svenska ostar, Husmors stora intresse, och denna gång Ida och Stubb från Skogsbacken mejeri i Uppsala, fina kittostar och nytt mejeri för mig. Till den tunga, djupa chokladiga PX-sherryn vi drack så gick dock getmögelosten från Simrishamn bäst och med frukt & chokladkompotten samt ett grillat mörkt bröd med smak av bränd plåt (jag älskar, det är alltså positivt) tappade man sig in i de djupa skogarna... nästan så att det nu var svårt att känna mer smaker.
Dryck:
NV Lustau Sherry Pedro Ximènez (nr 86836) Beställningssortiment

Vit chokladpannacotta
En botten av kladdkaka, vit choklad-pannacotta, mangobitar och mangogranité
Tacksam att denna var lagom liten och faktiskt inte så mäktig som den låter, mangon fräschade upp och båda choklad-delarna var som en dröm.
Efterrättsvinet från trendiga sydvästra Frankrike med kraftfulla, breda toner av mango och annan tropisk frukt blev ovanligt osött till rätten och det var tacksamt! Vacker brun-orange rätt som avslutning.
Dryck:
Brumaire Novembre (nr 82817) Beställningssortiment
Ja fullträff för denna meny, både vad gällde mat och dryck. Görväln - vi kommer åter!
/Husmor

Kommentarer