Husmor Lisas har egen spalt i tidningen Isabellas




Om du är intresserad av ett naturligt liv med god mat, odling och återanvändning av fina gamla saker kan jag rekommendera tidningen Isabellas, som dessutom är nominerad i Årets tidskrift (se Resumé idag). En tidning med stil tycker jag - och vill du träffa mer av mig så har jag nu en egen receptspalt under avdelningen Smått & Gott i varje nummer! Ett rykande färskt nummer är ute i handeln nu och där tipsar jag om en gammaldags varm choklad med pepparmynta till sportlovsaktiviteterna. Nedan finner du receptet, det finns på sidan 67...

Den snygga bilden har min syster och hennes man, Jacob och Maja Påhlman tagit!

Snygg bild tagen av Maja & Jacob Påhlman

GAMMALDAGS VARM CHOKLAD MED PEPPARMINT
Lite pepparmint piggar upp den rykande chokladen på picknick eller i fjällstugan.  På Apoteket finns riktig pepparmyntsolja som ger en gammaldags mintsmak. Jag brukar göra chokladen på riktiga chokladbitar, helst en bit mörk och en bit vit. Välj rättvisemärkt choklad för just fermenteringsprocessen från kakaofrukt till choklad är extremt arbetskrävande för kakaoarbetarna – men gör också choklad obeskrivligt nyttig, packad med antioxidanter! Jag använder den gammaldags mjölken som inte homogeniserats, då är alla originalvitaminer kvar. Lite gräddklumpar står man ju ut med!
Ingredienser:
2 dl gammaldags mjölk * 25 g mörk och 25 g vit choklad * 1 droppe pepparmyntsolja
Gör så här:
Koka upp mjölken och dra av från värmen. Lägg i chokladen i bitar och rör konstant tills den löst sig. Krydda med en droppe pepparmyntsolja. Njut!
Träffa mig i fler nummer, nästa kommer ut i handeln den 29 mars!

/Husmor
 



Kommentarer

Niklas sa…
Hej hej!
Jättefin blogg med trevliga recept och fina bilder :)
Ha en bra dag!