Karin Fransson har återuppväckt öländska örter och grönsaker


På Årets kock var Husmor Lisa på ett intressant seminarium om svenska råvaror och ursprung där Karin Fransson satt i panelen. Jag träffade henne också för en kort intervju. Karin Fransson hittade inte de grönsaker hon ville ha när hon först kom till Öland och startade sin restaurang.

-Det fanns så mycket örter omkring mig när jag gick ut i naturen. Hittade jag dem inte så jag började odla dem själv, säger Karin.

Detta ledde också sedemera till att två odlare engagerades som började odla åt Karin. Det är nog knappast att överdriva om man påstår att Karin var den första kocken som började odla i närheten av köket, den stora trenden just nu om du läser om mattrender i årets version av White Guide. 

- Nu vet mina gäster mer om var de olika råvarorna växer eller varifrån de kommer. Odlarna fick mycket ut av att börja odla åt mig. Gästerna är intresserade och vill veta allt, var örterna har vuxit och hur de hittar svenska grönsaker. Det är roligt att berätta för dem var vi hittat eller odlat dem.

Nu är det allt fler odlare som odlar olika gamla kulturväxter och nya grönsaker på Öland. Husmor Lisa hoppas på samma utveckling i sitt eget närområde i Stockholms skärgård och odlar gamla nordiska kryddväxter, kultur- och ängsväxter samt förstås grönsaker.

Husmor Lisas tallriksdekoration från i somras:
gurkblomma, brokviol, kyndel och skörbjuggsört m fl

- För mig är detta frågan om sinnlighet, jag bjuder ut gästerna i örtagården och visar. Det är roligt, säger Karin Fransson.

Heja Karin!

Du kan köpa mitt ört- och blomsalt på torkade örter och blommor från min trädgård i vacker glasburk, finns i min webbutik Finaste av Lisa. 

/Husmor

Kommentarer