Grattis Sigrid med långkok på ungersk paprika

Jag har haft tillfälle att bli god vän med en fantastisk människa och matlagerska, Sigrid Bàràny som har kämpat som en gudinna, lagar sin mat med lätthet, stil och klass och nu vunnit Sveriges Mästerkock! Stort grattis från mig, det är en glädje att Sigrid vann!

Hon gav mig en påse fantastiskt doftande ungersk paprikakrydda inköpt på en marknad efter en resa till Budapest. Sagt och gjort, Husmor Lisa kokade en långsam gryta, laddad med denna underbara krydda. Vad är lämpligare än att lägga ut den nu? Jag fräser kryddan långsamt i smör precis som man gör i Indien för att få fram den där fina paprikasmaken. Bilderna på långkok blir aldrig riktigt spännnande men jag kan säga att smakerna i den här paprikan slår all annan paprika jag smakat.
Den mörkrödbruna färgen passar Sigrid som älskar brun mat!

Långkok tillägnat Sigrid med ungersk paprika, 4 personer
Ca 1/2 kg högrev eller annat oädelt kött från nöt
2 röda ekologiska paprikor
1,5 dl röd ungersk paprika
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
4 dl rödvin
2 msk tomatpuré
1 lagerblad
en burk röda kidneybönor
En rejäl klick smör
5 Svartpepparkorn
2 stjälkar italiensk bladpersilja
Sakt efter smak

Gör så här:
* Låt en gjutjärnsgryta bli varm. Lägg i smöret och låt det smälta och bli ljusbrunt. Fräs den ungerska paprikan ca 15 min men vakta så den inte bränns
* Skiva paprika och lök i stora bitar
* Fräs köttet så det får färg runt om, lägg också i skivad lök och paprikor i stora bitar samt tomatpuré, låt fräsa med ett tag
* Häll på rödvin och täck med vatten. Lägg i resten av kryddorna
* Låt stå och puttra i 3-5 timmar på låg värme med lock. Kolla då och då, häll på mer rödvin om det behövs.
* När köttet är fint trådigt, häll i kidneybönor och låt koka med ca 5 minuter. Smaka av med salt efter smak. Ta upp bladpersiljan och släng.
* Servera i skålar, eventuellt med en klick gräddfil eller smetana.


/Husmor


Kommentarer

Amanda Ögren sa…
Ser ut som ett helt fantastiskt recept! Måste bara fråga, ska det va 1,5 dl paprikakrydda?

Trevlig helg!

Amanda