Kaffeprovning: Gräddig citronglass till ett kaffe på Jubileum

Nu blir det chock i stugorna, kaffe till citron - och kaffe till dessert!
Jag är en hädare som alltid beställer mitt kaffe TILL desserten när jag äter ute. Kaffe och dessert passar fint ihop tycker jag, missa inte upplevelsen.

När jag smakar favoriten Löfbergs Lila Jubileumsblandning nymald från bönor så tänker jag omedelbart att den är så finessfull med aningen citrusarom att det skulle gå att prova till ren citrus. Kaffet har en fin sötma som gör det utmärkt till dessert. Med den här glassen som baseras på mycket sötma och grädde passade kaffet succéartat. Prova!

CITRONGLASS

(Du behöver helst en glassmaskin av något slag)

Ingredienser, 4 pers:
3 äggulor (spara alltid vitan – gör gärna små citronmaränger att dekorera med)
4 dl vispgrädde
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron och 1 lime

Gör så här:

·        Separera gulor från vitor (använd en kniv och hacka ett snitt i mitten av ägget). Spara vitan och använd till maräng eller stek som ägg.

·        Vispa ihop gulorna med socker och hälften av grädden. Värm i kastrull på låg värme (ca 4-5) och rör konstant tills blandningen tjocknar. Ställ kastrullen på diskbänken så kallnar den snabbast.

·        Tvätta citron och lime noga (köp helst ekologiska när du ska använda skalen, det sker otroligt mycket besprutning på citrus), riv skalet på minsta delen av rivjärnet (undvik att ta med det vita för då blir det beskt).

·        Pressa ur saften. Tillsätt skal och saft till äggblandningen när den är kall.

·        Vispa resten av grädden tjock och vänd ned utan att röra för mycket.

·        Kör i glassmaskin enligt instruktionerna på din maskin. Har du ingen maskin kan du ställa in blandningen i frysen och rör varje halvtimme tills den har stelnat.

 
/Husmor


Kommentarer