Årets matupplevelse: Klas Lindbergs meny på Arla Guldko

Arla Guldko förra veckan så fick vi äta en meny komponerad av Årets Kock Klas Lindberg. Nu har jag ju sett hans mat kokas till på självaste tävlingen - men det var första gången jag fick den smaka! Och Husmor Lisa hamnade en stund i sjunde himlen, undrar om mina kära bordsherrar från Menigo trodde att jag var lätt autistisk. Denna matupplevelse var nog den bästa i år och jag kan säga att förrätten får en 11/10, den var gjord PRECIS på mina favoritråvaror och komponerad i tema vitt. Så väl genomtänkt för sammanhanget att jag kan ägna en hel dag åt att analysera den.

Tack underbaraste Arla för denna kväll. Förutom all fin matglädje bland vinnare i skolkök, snabbmat, miljö och äldreboenden så var middagen som en dröm.

Så här såg förrätten ut - läs och njut:
Sotad "gammal mjölkko" med vit sparris, gräddfilscrème, fylld rotselleri och grädddressing.

KLAS!! Tack! Du har gjort min april.

Ni som följer husmorsbloggen vet säkerligen att rotselleri, rött kött och sparris är mina tre favoritråvaror (kronärtskocka ska läggas därtill). Här hade alla hamnat på samma tallrik i en vit symfoni med nordisk syrlig gräddfil dessutom. Idén är ju briljant, Arla - vitt och ko. Sådan fullständigt vansinnigt bra idé och kreativt, han är värd sin titel denne man.

Att göra en liten grönsaksravioli med en rundel är dessutom ett annat tricks som jag ofta ägnar mig åt (häromveckan var det rödbetsravioli med roquefort). Nu kanske inte detta syns på bilden men han har skurit ut runda tunna skivor av rotselleri och mellan dem fyllt den med en creme på citron och gräddfil, snyggt. Rotsellerin var lagom tillagad så man verkligen kände den underbara skarpa smaken. Det var en syrlig citrussmak på gräddfilsfyllningen som passade så bra till sparrisen.


Sparrisen var sådan där fin tjock vit som man nu kan köpa från Tyskland (det ryktas också att det finns en synnerligen liten laddning svensk också som levereras till utvalda restauranger, med tanke på mina bordsherrar kan ni tänka er av vem).

Köttet serverades på fina små runda glasbord som man kunde snurra runt, det var precis som Klas själv sa, sotat på plattan så det bara hade aningens stekyta. Lite japanskt till alla grönsaker.

Vit sparris och rött kött är för övrigt en fantastisk kombo tycker jag - vinvalet blir också extra intressant då det ju bör vara ett vitt men med fart i samtidigt som det har syra och inte är det minsta smörigt. Här fick vi en vit Bourgogne, jag hade nog faktiskt valt en Sauvignon Blanc med tanke på sparrisen.
Det du ser som ligger över tror jag var hyvlad rättika.

Menyn som följde sedan var också fantastisk men jag kände att just förrätten behövde detaljanalyseras.

Varmrätt
Krispig kyckling från Hagby med creme på färsk vitlök, toppmurkelpaj, grönsaksfat med de finaste grönsakerna från Ugglarps och kycklingsky.

Efterrätt komponerad av Årets konditor 2011 Josefine Baumann:
DRÖMMAR OM VÅR: Vaniljbavaroise med jordgubb och rabarberkompott på en glutenfri browniebotten, med tre såser: jordgubbscoullis, chokladsås och lakritssås

Efter denna unika matupplevelse fick vi två härligt kvinnliga chockupplevelser: först uppträdde världens roligaste komiker Karin Adelsköld som visade oss hur det verkligen ser ut under den snygga kjolen, och sen Loreen!










Kommentarer