Skollunch #2 - köttbullar med långkokt tomatsås och potatisklyftor i ugn

Så var det dags för dag 2 i Husmor Lisas äventyr att göra välsmakande och riktiga skolluncher till barnen i vår skola. Att laga mat till 500 barn är ett tufft och hårt arbete och mina underbara kollegor i köket ska ha all cred för det arbete de gör varje dag för att våra barn ska få god mat. De är också så fantastiskt öppna för alla mina tokiga, nya idéer som vänder saker lite upp och ner!

Jag tittar dock på hur jag kan förbättra och framförallt eliminera onödiga tillsatser som buljonger och färdiga såser etc som figurerar i köken. Det verkar lyckas, barnen är så otroligt nöjda och jag får så mycket beröm så jag blir alldeles rörd när jag går hem.

Köttbullarna är faktiskt färdiga, att steka flera tusen köttbullar skulle (tyvärr) inte hinnas även om jag skulle önska. Kanske jag provar :) Men de här var fina, inga konstigheter i. Till dem gjorde jag en tomatsås som fick koka väldigt länge och istället för färdigmald vitlök  hade jag i massa färsk på slutet. Istället för chilisås smaksatte jag med grillad färsk paprika som jag mixade och lite socker. Barnen älskade det och en liten tjej sa "att det var det godaste hon har ätit". De äldre klasserna stod och väntade på kö för att få mer potatisklyftor, det var lite kul! Jag försöker använda färsk potatis istället för färdigkokt då den förlorar mycket i näringsvärde när den är färdig och ligger i vatten.

Och potatisklyftor i ugn är snabbt och lätt och blir smaskens. Lite olivolja, parmesan, timjan och havssalt på gjorde susen!

Ingredienser, 4 pers
Köttbullar (hemlagade om du gör hemma)

Potatisar, stora tvättade ca 6 st
Lite torkad timjan
Havssalt
1/2 dl olivolja
Parmesanost, riven

Såsen
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk vitvinsvinäger
1 paprika
1 msk fryst basilika
1 msk fryst persilja
3 vitlöksklyftor
2 msk socker
3 msk olivolja
1 lök

Gör så här:
TOMATSÅS
* Hacka och fräs löken och en vitlöksklyfta i skivor långsamt på låg värme i ca 30 minuter
* Häll på tomatpuré och låt fräsa kort
* Häll i tomater, persilja och koka långsamt i 30 minuter
* Under tiden, grilla en paprika i ugn eller stek så den får yta. Mixa den sedan till en slät smet
* Mot slutet, häll i socker, pressa den sista vitlöken, basilika och vinäger samt paprikamix. Smaka av med salt och svartpeppar.

POTATISKLYFTOR
* Skiva potatisarna i klyftor med skalen på, lägg dem i en djup plåt
* Ringla över olivolja, havssalt, timjan och parmesan
* Baka i 180 grader tills de är gyllenbruna och färdiga

Servera köttbullarna i tomatsåsen, en garanterad favorit!



/Husmor



Kommentarer