Nytt nummer av Isabellas: Sås på brynt smör och creme fraiche till rökt eller grillad fisk

Den här såsen serverade jag min matväninna & tillika mästerkocken Sigrid Bàràny när jag bjöd henne på damlunch. Jag hade ingen äggula hemma till majo och behövde få en krämigare konsistens, det fick bli brynt smör istället. Det bidde en höjdarsås, det var vi eniga om. Prova till grillad eller rökt fisk, exempelvis makrill eller röding. Receptet är med i min spalt under Smått och Gott i senaste Isabellas. Det var också mina klassiska baconlindade ljusgröna chilis.

Du kan köpa såsen i min webbutik Finaste av Lisa här.

Från tidningen:

Grilla ekologiskt - tillbehör till grillsäsongen
Nu börjar verkligen utesäsongen och det känns härligt att grilla. Jag grillar helst på kolgrill då det är mest miljövänligt och undviker alla former av tändvätska. Det finns eldrivna tändgafflar som snabbt tänder grillen utan kemikalier. Finns det kottar i trädgården och det är torrt väder så grillar vi på dem, perfekt uppgift för barnen. Här kommer några tips på snabba underbara tillbehör till grillningen i vår och sommar varav en del av tillbehören går att hämta i grönsakslandet redan nu.

Sås på brynt smör, gräslök, citronzest och creme fraiche
Ingredienser 4 portioner – 50 gram ekologiskt smör, 2 dl creme fraiche eller smetana, en handfull gräslök och skalet från 1/2 ekologisk citron (viktigt då skalen är hårt besprutade på citroner).

Gör så här: Smält smöret i en stekpanna på medelhög värme tills det är nötbrunt. Låt svalna en stund. Blanda med smetana eller creme fraiche. Hacka gräslök och riv citronskalet. Blanda allt noga och servera vid rumstemperatur.

Baconlindad grillad grön chili
Ingredienser 4 portioner - 4 gröna medelstarka chilis (de på bilden heter Hungarian Hot Wax och blir gulgröna), en skiva rejält välrökt bacon och olivolja.
Gör så här - Linda en skiva bacon runt chilin, knip ihop ändarna och pensla med olivolja. Grilla tills de har lagom fin färg. Gott som förrätt eller tillbehör till exempelvis fläsk eller fisk.







Vintips till lättgrillat
Grillvin: I motsats till vad många kanske tror så passar inte tunga och kraftiga röda viner till grillat. Det är bättre att du följer Systembolagets etiketter ”fruktigt och smakrikt” eller ”mjukt och bärigt”.
Särskilt italienska viner med en rostig ton från exempelvis Veneto, Apulien eller från öarna Sicilien och Sardinien tycker jag passar bra. Tips från nyheterna är Dolcetto d'Alba Orlando Abrigo (nr 2331) för 89 kronor, visserligen från Piemonte.
Till grillad lax, röding eller fläsk kan jag starkt rekommendera en äkta rosé från Provence, de är fint ljusa och har en syrlig hallonsmak helt utan sötma, det finns tyvärr ganska få på Bolaget men Domaine de Collavery (nr 2859) fr 79 kronor är bra.

Kommentarer

Åh, det låter som en god sås värd att prova.

PS. Vilken fin blogg du har!