Missa inte Smaka på Stockholm: Ekstedsk grillalong, imorgon final i seniormat & Sigrid vs Louise

Okej vädret har inte varit det bästa och det är synd för Smaka på Stokholm är ju ett fantastiskt event för oss matfreaks. Har du inte varit där ännu så tycker jag du ska gå ner till Kungsan imorgon eller på onsdag. I morgon klockan 15.00 på stora scenen går finalen i Mästerkockens seniormat. Finalister är Ulf Wagner och Tom Sjöstedt. En glädjande nyhet är att för första gången i svensk mattävlingshistoria var de kvinnliga kockarna lika många som männen i tävlingsköket (även om jag också gärna hade sett någon av dem i final). Du kan också se min väninna Sveriges mästerkock Sigrid duellera mot förra årets vinnare Louise på stora scenen imorgon kl 13.00. Dessutom duellerar Fredrik Lagberg och SM i diskning går av stapeln. 

Den Ekstedsta grillen
Tre glada matbloggerskor med Niklas
Tre av oss Årets kock-bloggare, Husmor Lisa, Annika på Smaskens och Karoline Nordefors från Vardag med Nordefors blev inbjudna på den första av de nya så kallade COOK-ALONGS som Samsung ordnar, en bra idé där man kan köpa biljett för att få laga mat - och äta den - med en känd kock. Vi gick på den allra första med Niklas Ekstedt - eller just med Niklas var det en GRILL ALONG. Som gammal scout kändes det snarare som att vara ute i skogen på hajk än mitt i Kungsan denna dag. Bara vintskydden som saknades, regnet och kylan var dock med oss. Och tältet. Niklas började med att berätta att vi INTE skulle äta ute i allafall. Pust.

Det ryker om Ekstedt

Vi lagade mat och hade så otroligt trevligt bland grillarna - luktade kraftfullt av enris och rök när man kom ut från detta event. Niklas är ju kul att ha omkring sig, förutom extremt roliga kategoriska uttalanden och finurliga uppfinningar är han dessutom som Prins Daniel everywhere och höll koll på ca 30 människor så vi gjorde rätt!

Finskuren kalvfilet och märg

Första rätten var en höjdare! En rökt tartar med märg. Husmor finhackade kalvfilet som vi sedan blandade med lika finhackad märg. Blandningen röktes i Niklas påfund, en trådsil från IKEA som man kan köpa in ett gäng av och ha hemma. Man lade in den i röken som fylldes med enris och på med ett lock:


Niklas röker på
Tartaren fick bara lite lätt smak av röken, sen lade jag upp den i timbalring, detta gillade Husmor, timbalringar är ju en gammal favorit!

Husmor med enriset
Efter detta kom ett spännande moment, Niklas körde nämligen ner en gjutjärnspanna rakt i kolet och brände på lök och toppmurklor. Detta flamberades snabbt med champagnevinäger i ett storslaget nummer - Lisa Förare Winbladh avråder tydligen från vinäger i gjutjärnspanna (jag kan nog minnas att jag ofta kör vinäger i min) så det bidde en liten kul debatt på twitter - Lisas F:s kommentar till det hela var nämligen att Niklas Ekstedt är ju spritt språngande galen!
Toppmurklorna får vinäger på sig
Detta lades av mig upp lite vackert med kryddgrönt där jag ju noterade att Husmorsfavoriten HARSYRA ingick. Snyggt va?

Åhå, rökt kalvtartar med märg, toppmurkla och skogsgrönt

Hade ett kul snack med Niklas kaffeknarkande side-kick Jonas Bolling som är kökschef på Ski Lodge i Engelberg - men nu ska flytta hem till Stockholm, blir spännande att se var han dyker upp. Förutom kaffe och skidor så hade vi lite gemensamt att prata om, Husmor har faktiskt arbetat i österrikiskt kök i ett halvår och vi pratade om schweizisk och österrikisk matkultur. Den kan vara otroligt god men är så sjukt traditionell så det ser alltid likadant ut på varenda restaurang. Engelberg verkar vara en bra destination för skidresa, både vad gäller lagg men också mat förstås då Jonas håller hög ambition med nordisk matstil fast lokala scweiziska råvaror i köket.

Husmors favorit
Ja nu var det dags för sparrisen. Okejrå, det var rökt lamm med också men jag måste säga att när det bjuds vit sparris så ser jag inget annat, min kärlek till denna råvara är bottenlös. Och till detta ramslök. Ja och så lite färskpotatis. Allt tillagades på Niklas gjutjärnspanna i grillen. Vi fräste ramslöken i smör ordentligt - Niklas tycker för övrigt att det är grymt coolt att gå runt och stinka ramslök. Sen i med resten. Lammet var rökt med rosmarin och vitlök i cirka fem timmar.


Jag mumsade gott hela dagen och mina kollegor drack även vin till detta. Själv skulle jag ju vidare till Skägårdsmarknaden i iskylan och hällregnet så jag fick gå och köpa mig ett par husmoriga gummistövlar då mina vita skinnskor kanske inte riktigt var avpassade efter väderleken:



Tack för denna grill-euforia, Niklas, du är bara för härlig!








Kommentarer