Nässelpesto med ramslök - ta hand om sommarnässlorna

Serien eget kretslopp hemma - nässlor hela sommaren

Den här goda nässelpeston kan du göra på lite grövre nässlor nu när de börjar skjuta i höjden - eller så kan du köpa en burk av Husmor Lisa på Bondens egen Marknad i Vaxholm nu på lördag, Jag underhåller mitt nässelbestånd genom att låta det växa i kanten av grönsakslandet och få tillgång till lite gödsel. När de blivit höga klipper jag av de stora grenarna och lägger i vattenkannan - det blir utmärkt gödning för andra blommor och grönsaker!
Nässlor innehåller många mineralämnen & vitaminer som både människa och växt har nytta av. I den avklippta plantan kommer nu små fina blad som du kan äta hela sommaren om du kokar dem väl. Jag kryddar den med vår lokala vitlök, ramslök och om du vill vara helt lokal så använd kallpressad rapsolja, jag är dock mest förtjust i olivoljesmaken just i pesto.

NÄSSELPESTO
Ingredienser, 4 pers:
Ca 2 liter nässlor
1-2 dl fin olivolja extra vergine med fruktig smak
2 msk örtsalt
1 msk sherry
2 dl parmesanost

Gör så här:
* Skölj nässlorna noga och ta bort så mycket av stammarna som möjligt
* Fräs nässlorna på medelhög värme i lite av olivoljan
* Häll på vatten så det täcker nässlorna (ca 1-2 dl beroende på västkemängd i nässlorna)
* Koka ihop cirka 10-15 minuter, nässlorna ska vara helt kokta
* Smaka av med sherry och örtsalt. Lägg i ramslök klippt i bitar och häll i resten av olivoljan (tillsätt så mycket att mixandet går lätt).
* Mixa till en slät smet. Blanda ned riven parmesanost.
* Servera med nykokt spaghetti - eller varför inte slunga färskpotatis i peston?

Trevlig sommar!

Kommentarer