Sommarens goda öl - kombinera till olika maträtter

Ölpannor hos Spendrups
Jag är en mat- och vin-nörd, det vet ni som följer Husmorsbloggen, jag älskar att prova ett vin, låta min associationerna flyga iväg och laga en maträtt därtill. Belönades med en livsfarlig spårhundsnäsa som följt mig genom livet, på gott och ont. Näsan, och mitt stora kaffeintresse förstås, tog mig till att bli kaffe- och matprovare för Löfbergs Lila. Så vägen är inte lång till - öl. En sommardryck.

Flertalet leverantörer, bland annat en lärorik bryggerivisning med Årets kock-gänget på svenskt bryggeri, och ett utvalt gäng sommaröl från en annan producent, har gjort mig påmind om denna fantastiska dryck. Ölen förtjänar att kombineras med mat på samma sätt som vin! Du kan hitta många fina nyanser att kombinera med olika maträtter. Nu på sommaren då det är mycket grill med starka eller söta såser passar det faktiskt ofta bättre med en öl än vin. Det är gott med något kallt och läskande, ja jag som inte druckit en öl sedan jag så fint ansvarade för ölkällaren under studietiden, är riktigt upplyft.

Här har jag fokuserat på några som finns på bolaget men när du nu är ute och åker Sverige runt, försök prova så många små ölsorter från de olika mikrobryggerierna som dyker upp här och var. Bland annat har faktiskt min favoritkrog i Göteborg, Kock och Vin, just gjort ett eget öl - baserat på krusbär, citrus och ingefära - måste provas när vi åker på den årliga sommarresan till Götet.

Lite kort ölkunskap

Grunden i ölets smak kommer framförallt från tre olika komponenter - malten - malt som är korn som fått börja gro och sedan stoppas processen. Den finns i olika karaktär, mer eller mindre rostad. I ljusare öl används pilsnermalt, annars kan man använda ljus eller mörk karamellmalt eller melanodinmalt som smakar mer rostat. De rostade sorterna ger ett mörkare öl. Att använda pilsnermalt med inslag av karamellmalt tycker jag ger ett mycket stiligt öl. Vissa ölsorter görs också på vete - och jag fnular lite på om inte någon norrlänning snart börjar göra öl på råg!? Funkar det?

Humlepellets på Spendrups
Humlen - är det som ger den kraftigaste karaktären i smaken. Vi fick dofta på säkerligen 10 olika och de har tydlig karaktär. Humlen påverkas precis som vindruvor och andra växter av i vilken värme och fuktighet samt jord den växer. Den mest intressanta måste jag säga är den som kallas Nelson Sauvin från Nya Zeeland - med en sådan stark doft av krusbär, svarta vinbär och nässla, min odrägliga näsa sa direkt till mig att detta är lite likt Sauvignon blanc. En ren öl med denna skulle jag prova till en getost. Humlen påverkar den lite beska eftersmaken. Vi fick gå ner i Spendrups laboratorium där ölbryggaren Kalle huserar med olika ölexperiment. Han hade gjort en sådan öl och jag satte humlesorten direkt! Här är den i hemlig form... får se var den dyker upp.

Ölexperiment med bara Nelson Sauvign 

Jag tog också upp frågan huruvida någon använder svensk humle. Svensk malt från Skåne använder många och den håller världsklass har jag fått lära mig när jag var på whiskyprovningar. Men enligt Spendrups håller humlen inte tillräckligt hög kvalitet, det är för kallt. Humle vill ha värme och sol. Men jag tror att många små bryggerier kommer jobba med svensk humle. Som med mycket annat som växer i naturen kan långsam tillväxt ge något mycket finessfullt.


Jäsningen påverkar förstås också. Öl är ju dock till skillnad från vin en FÄRSKVARA. Det innebär att den inte blir godare för att den får ligga till sig. Den kan vara underjäst och överjäst - det skapar antingen en lättare eller en kraftigare öl.

Några recept på öl och mat i kombination

Jag lyfter fram några eminenta sorter som jag lagat ett par rätter till.

Grillad ryggbiff med kappa, coppa, ramslök och grön sparris - till en Bishops Finger
Ingredienser, per person:
1 grillad ryggbiff med kappa per person
2-3 tjocka (svenska) sparrisar
2 skivor coppa
2 blad ramslök
1 msk balsamico

Den här ölen är typiskt engelsk med fyllig, fruktig smak och kryddiga toner. Det är inte en totalt mörk öl utan en ljusare öl med mycket smak från humle. Måste vara karamellmalt med rostad ton. Det kändes direkt som att jag ville ha sälta och grillat till. Nyss hemkommen från Grill along med Niklas Ekstedt så kunde jag inte låta bli att grilla lite som honom. I en panna gjutjärnspanna på grillen fräste jag upp ramslök och italiensk coppa (går också bra med riktig salami) så det "rynkar sig". Fräste på med vällagrad balsamico. Grillade biff och svensk, fet sparris. Stjälp upp tillsammans! Mustigt, somrigt och gott.

Artikelnummer: 1677

Öl är en lite manlig verksamhet. Vår utmärkta guide och ölexpert var dock kvinna. Kvinns, låtom oss erövra ölen. Jag kan egentligen inte se någon annan orsak än just tv-sport och vikingar till att det skulle vara en särskilt manlig dryck...

Indisk kyckling och Pistonhead guerilla-öl     Ja den här ölen är väl kanske inte så kvinnlig i sin design, men smaken var ju alldeles utmärkt för oss kvinns! Den lanserades helt utan marknadsföring på guerillavis och blev genast en storsäljare. Det är en underjäst lager med fyra olika hmycket aromatiska humlesorter varav en karaktäristisk amerikansk humlesort, Amarillo, som jag verkligen gillade och kände igen från humledoftandet. Första gången humlesorterna angavs på förpackningen vilket ju inspirerar oss provsmakare att kombinera öl med mat. Ölen är underjäst så den har hög alkoholhalt. Hög sötma och passar med mat som har sötats, exempelvis provade vi den till denna indiska rätt och det var perfekt! Den gick rakt in i sortimentet och sålde direkt i mängder. I min mening hade inte det behövts några dödskallar, smaken talar för sig. Vi drack denna till en typiskt indisk grill med kyckling och paprika samt en sås på färska tomater och ingefära. Fullträff! Peace, Love & Rock'n'roll

Artikelnummer: 88865 (beställningssortiment men det finns just nu en något annan variant "plastic fantastic" i plastflaska att köpa)

Ingredienser:
8 ekologiska kycklingklubbor eller köp helst en hel kyckling och stycka!
Tandoorikrydda, ganska mycket (gör egen med paprika, chili, spiskummin, vitlök och citron)
3 msk svensk kallpressad rapsolja
2 msk smör
1/2 dl youghurt
2 rödlökar
4 paprikor, gula och röda
5 tomater
1/2 citron
1 cm ingefära
2 vitlöksklyftor
2 strån citrongräs
1 färsk chili (kan uteslutas)
1 tsk kardemumma, malen
1 tsk korianderkrydda (pulver)
1 msk socker
1 dl kokosmjölk
Basmatiris
Ev färsk koriander

Gör så här:
* Sätt igång grillen
* Blanda rapsolja, yoghurt och tandoorikrydda
* Gnid in kycklingklubborna
* Kärna ur och skär paprikorna i stora bitar, skala och skär löken i halvor. Lägg i marinaden.
* Snabbgrilla två röda paprikor i stora bitar på hög värme så de blir svarta, sänk sedan
* Lägg paprikorna med vatten i en plastpåse och skaka, skala sedan av skalen

* Grilla kyckling i ca 30 minuter (kolla för de är olika stora, kycklingen måste vara genomstekt) samt alla grönsakerna
* Koka riset enligt instruktionerna på förpackningen (tar 20 min) Om du har hela kardemummakärnor är det gott att koka med.
* Skålla tomaterna snabbt alt häll hela tomater i en gryta, koka upp tillsammans med paprikorna
* Fräs alla kryddor i olja och smör ca 5 minuter på medelhög värme, kör med handmixer eller stöt i en mortel, häll ned i tomatsåsen
* Späd med kokosmjölk, smaka av. Kör allt med stavmixer.
* Servera allt grillat på ett stort fat, såsen därtill.

Grillade fläsk-racks med citronkryddsmör till en Whistable Organic Ale



Ekologiskt öl smakar mer och fruktigare. Ekologiska råvaror smakar alltid djupare och mer frukt. En riktig ölexpert kan ju tycka att det är ett problem, jag kan själv säga att jag tycker att ekologiska viner ofta är mindre strama, och samma gäller kanske öl. Men jag måste säga att de ekologiska öl jag smakat är i min smak helt fantastiska. Den här var en av mina favoriter, vi provade olika ALE till den här rätten. Med lite citrussmakande kryddsmör på de här närproducerade fina fläsk-racksen så blev den perfekt. Detta öl tror jag lämpligen kan serveras till grillad fisk också.

För det första gillar jag den genomskinliga stora flaskan. Ölen är färsch med citrus och krydda. Lagom balanserad, inte så där mycket men smak med finess.

Atikelnummer: 11 526

Wisby & Wisby Klosteröl
Ett tydlgt gammaldags överjäst veteöl av sydtysk typ med jästfällning kvar i ölet. Wisbyölen är en riktig finsmakaröl att servera på en lite exklusivare tillställning.



Här smakar det ju gräs, spenat och jord. Den bryggs bla på tysk humle som heter Perle, den tyckte jag doftade spenatsoppa med sherry! Ölet är färskt och ska drickas i höga, raka glas (glaset har stor betydelse för smaken).

Ölet har utnämnts till det ultimata surströmmingsölet av Svenska Surströmmingsakademin 2009! Surströmming, blev riktigt sugen. Borde då också passa till en riktigt inte så lagrad fruktig ko-ost tänker jag och ska omedelbums prova detta. Tror också att detta gräsiga öl passar fint till nykokta grönsaker med en klick smör, varför inte sommarens första rödbetor? Är det sommar eller sommar?

Vill du sedan prova en underbar öl med svartvinbärshumlen Nelson Sauvin och Amarillo så rekommenderar jag också Wisby Klosteröl. Ska du servera en rätt med mycket smaker så är denna perfekt.

Artikelnummer: 1459 och 1400

Öl i solen?
Ska du bara dricka öl i solen? Då är ju jag personligen förtjust i ett tunnt mexikanskt öl med en limeklyfta i. Då kan du också prova ett väldigt underjäst japanskt öl som heter Asati. Gott och lätt, kan vara perfekt till rå fisk som sushi men även till gravad lax tänker jag.   

Artikelnummer: 1556

Öl utan alkohol - underhåll hälsan med ingefärsöl

Husmor Lisa som provar drycker är ändå en måttlig konsument. När jag var på Görvälns slott så hade sommeliern tagit fram en helt fantastisk alkholfri dryckesmeny och på den drack jag ingefärsöl. Det är en urgammal klassisk ölsort från England. Utöver ingefära så innehåller den så spännande ingredienser som röllika, veronica, enbär och spansk peppar - dvs fullproppad med medicinalingredienser med goda hälsoeffekter... HUSMORSKUR! Nu har jag provat en sort som finns på Systembolaget, den heter Fentimans gingerbeer. Så fantastiskt gott och funkar utmärkt till rätter med hög syra och citrusartade smaker. Alternativt vitlök och kryddiga smaker.

Spännande att ta sig in i ölets värld, jag ska fortsätta min djupdykning. Öl är inte bara öl.


/Husmor









Kommentarer

Martina sa…
Oj vad du kan, kul att läsa!
Tack Martina!! Kul att få feedback. Lisa