Johan Jureskog på The Cube - Gammaldags, konstig mat som smakar ljuvligt!

Ojoj, nu blev det fullträff i Husmorshjärtat - Johan Jureskogs mat är som en knytnäve åt modern mat! Eller så är den just modern. Vi fick i juni möjligheten att besöka The Cube Stockholm för att prova Johans meny. Menyerna är hemliga men jag kan locka med spädgris och köttbuffé... Den kan du äta på The Cube mellan 10-19 augusti samt 14-27 september 2012.

Missa inte detta unika tillfälle, många stjärnkockar lagar menyer med utsikt häruppe, även Klas Lindberg, Årets kock 2012 och Mattias Dahlgren. Boka i förväg på http://www.electrolux.se/Cube/Stockholm/

- Nu ska vi äta konstiga saker, säger Johan när vi anländer.

Det lät bra tänkte jag, lite lätt vimmelkantig efter en svindlande entré i bygghiss och klättring på Operahusets tak.  Tack vare Husmorsan Anette klarade jag mig dock fram krypandes, rätt stolt (jag har svindel).

Förutom diverse besök på Rolfs kök då det låg i mina hoods, har jag inte upplevt Jureskogs mat tidigare. Han är verkligen helt genialisk, han letar efter sätt att använda hela djuret. Det känns franskt lantkök lång väg fast långt mer innovativt. Johan vill inte slänga något överhuvudtaget i köket, allt ska användas. Här handlar det om att använda många, hittills ofta bortglömda delar på ett djur. Det är framtidens melodi, vi kan inte hålla på och slänga allt.

Att detta evenemang sedan ägde rum på Operans tak med en fantastisk utsikt över Stockholm med ett gäng glada matbloggardamer gjorde inte saken sämre.


RÅBIFF med LÖJROM och fettstekt surdegsbröd Kvällen mjukstartade med en av mina favoriter - råbiff och löjrom. Johan hade dock tagit denna rätt till en ny nivå då han naturligtvis hade stekt surdegsbröd i kofett. Fettet som blir över när man styckar djur verkar vara en av Johans specialiteter. Sjukt gott och till detta dracks för dagen en fin äppelcider från Skåne, övriga damer drack förstås vin.



Spanska havsanemoner från Rías Baixas Sen kom något jag länge velat prova. Jag är ju en stor älskare av Albariño-vinerna. De kommer från Spaniens sydvästra hörn, vilket bara i sig känns coolt dramatiskt, vi drack dem på en Michelinkrog i Spanien för sju år sedan och sedan dess är jag fast. I ett resereportage i Världens viner berättade skribenten om PRECEBES - havsanemoner som med stor möda (och mycket skador ska erkännas men det är ju deras lokala tradition) plockas längs kuserna och dricks till de lokala vinerna i Rias Baixas (uttalas bajsas till min sons stora glädje). Precebes ser konstiga ut och smakar hav. De andra var inte förtjusta men jag som gillar allt konstigt tyckte de var salta och goda havssnacks! Kanske kan jag hitta något motsvarande att plocka härute i skärgården tänker jag.... 

Albariño-viner Vinerna på från Rias Biaxas tillverkas på gammalt vis på små gårdar, ett av de mest småskaliga områdena i Europa. De är lite dyra men det småskaliga tycker jag ska uppmuntras i denna hörna av världen. Blommiga, syrliga och lena smaker att drickas till sommarens alla smakrika rätter. De flesta finns på beställningssortimentet men några finns i ordinarie. VINTIPS: Albariño de Fefiñanes 99311 för 179 kronor. 

Själv har jag en platsköpt Pazo San Mauro från 2004 att konsumeras denna sommar, den köpte vi även förra gången vi var i Spanien och den var helt underbar.


Tuppkam och fläsk Ok, nu kommer kvällens konstigaste rätt - men sjukt god! Här är tuppkam med helstekt spädgris samt kantareller. Garnerat med lök av olika slag. Jag brinner egentligen för de stackars tupparna så det här är en BRA TREND. Ät mer tuppkam. Vet ni att när värphönsen kläcks så står de och sorterar bort de stackars tupparna och de mals ner i en kvarn.. De behövs ju inte. En tupp på tusentals hönor. Vi bör hitta fler användningsområden för tupp. Min väninna Agneta Rinman som bor nära Hagby gård gjorde för ett par veckor sedan ungtuppspaté, en annan bra rätt att göra!

Så här bereder du tuppkam à la Jureskog:
Ingredienser:
Tuppkammar




Gör så här:
* Skölj tuppkammarna i ljummet vatten för att få bort den röda färgen.
* Koka snabbt upp och gnid dem intensivt för att få bort all collagen
* Stek sedan i ankfett för att få lite yta



Jureskogs kokbok Ett annat exempel på hur Johan använder olika delar av djuret är att han bakar sockerkaka på njurfett. Vi fick varsitt ex av Johans kokbok, gillar du  gammaldags mat så köp den. Jag köper sällan kokböcker, mina recept måste komma inifrån. Men de jag har lusläser jag från pärm till pärm och svettas med. Den här kommer passa väl in i hyllan och detaljstuderas! Många recept bara faller rakt in i husmorshjärtat, vad sägs om Tarte Tatin, JJ:s lanterrin, RillonSecreto Iberico med Karl Johan, Bondbönor och grissky eller gräddstekt aborre med löjrom, dill och pressad potatis?
Allt ska provas i sommar, här finns både aborre i sjön, grisar på gårdarna samt dill, potatis och bondbönor i grönsakslanden!

Vill du köpa mina egna gammeldags matvaror så rekommenderar jag Moster Karins kalvsylta som finns i min webbshop.

/Husmor


Kommentarer

Vilken spännanda upplevelse! Lite avundsjuk ;)