Söndagsommarmiddag på lokala råvaror: kassler på rapsgris, grillad färsklök från Ljusterö och Husmor Lisas ketchup


Somrig grillmiddag på bryggan. Scan har försett mig med prov på en ny produkt som jag ärligen kan säga att jag innerligen gillar. Rapsgrisen! Grisarna får rapsolja i fodret vilket gör smaken mild, varm och god. Men det är ju också bra för grisarna, rapsolja är nyttigt och framförallt, det är svenskt. Jag vill tala mig varm för svenska grisar - jag har en kompis som har stor grisproduktion - och de har det verkligen bra. Betala lite mer för svensk gris! De danska står med stag i sidan hela livet, de svenska har gott om plats och får vara utomhus. Det är värt att betala några kronor för det, griskött är ju dessutom ändå billigt. Och du. Som husmor alltid säger, ät delar från hela djuret!
Så här lätt och fräscht blev det på bryggan, enkelt och lätt. Hade dessutom köpt underbara närodlade lökar från Sundviks trädgård på Ljusterö, en av får odlare i Roslagen. Fina långa blast som jag använde att krydda bönsalladen med. Synd att vi inte äter blasten - lök är ju en total gröda! Att äta blast är en viktig del i mitt egna kretslopp härhemma.



Till detta serverades min egen produkt, Husmor Lisas Resaröketchup som är kokt på svenska ekologiska tomater och smakar - färsk tomat. Och min härodlade sallad förstås.



För att avsluta denna kavalkad av fina råvaror så dracks ett utmärkt rosé från Provence till detta som just nu finns på nyheter! Äntligen ett till äkta provencalskt rosévin Coteaux d'Aix en Provence Gassier (enligt utsago av sommelier på tvåstjärniga Chevre d'Or på Rivieran så dricker sydfransoserna så mycket att det inte finns något kvar för export).

Nr. 91230 på Systembolaget, kostar endast 89 kronor.



Det är svårt att välja vin till grilltillbehör som ofta har citron, vinäger och tomat i sig. Men detta rosé med sin fina bärsmak, höga syra och ändå milda smak passade faktiskt riktigt bra, smakerna stärktes och det blev inte så mycket smakdöd som det brukar (kanske för att jag gjorde salladen på mycket citron och mindre vinäger).

Ingredienser, 4 personer
400 gram kassler från rapsgris
En förpackning av ICA:s blandade bönor
3 msk fin olivolja - här duger bara extra vergine, betala gärna minst 100 kr för en flaska fin olivolja
1 citron eko
1 knippe färsklök med blast (den slängs ju annars bara, världens bästa krydda)
1 tomat eko
1 msk äppelcidervinäger
Svartpeppar, örtsalt
Sallad
Färsk tomatsås eller Husmor Lisas ketchup
Lite rökessens

Gör så här:
* Skiva kasslern och pensla med olivolja
* Skölj bönorna, skär tomaten i kuber och hacka blasten på knipplöken. Pressa citron.
* Blanda bönor, tomatbitar och lökhack med olivolja, citron och äppelcidervinäger. Salta och peppra efter smak.
* Gör tomatsåsen (gärna en salsa på hackad tomat, chili, lök och lite socker samt vitlök). Häll i lite grillessens (OBS! Görs bara på grilldoft och vatten)
* Grilla kasslern och resten av lökarna
* Servera!

Svårare än så tycker jag inte sommarmat ska vara. Minimera tiden i köket!

Kommentarer