Friterad squashblomma med körvelmajo

Skördar fina squash i både gult och grönt ur mina lådor (har dem upphöjt för värmen och för att rädda dem från sniglarna). Det bästa är dock blommorna! Det är ju nämligen så att du måste plocka en del av de vackra gula blommorna för att få en bra skörd på plantan. En delikatess från Provence som jag fortfarande minns med doft och smakminnet från första gången jag åt fick det hemma hos min värdfamilj en sommar då jag bodde i Nice.

Jag friterar i stekpanna med olivolja helt enkelt och gör till detta en egen majo-sås. Den här gjorde jag med gräslök, vitlök och dansk körvel som gladeligen självsår sig överallt i mitt grönsaksland under hela säsongen. Inte mig emot!

Den enda drycken till detta är ett ljusrosa, äkta provencalskt rosé. En mycket bra just nu är Coteaux d´Aix en Provence Gassier (nr 91230) för 89 kr i Burberryflaskan.

Friterad Zucchiniblomma med körvel & gräslöksmajo

Ingredienser:
4 zucchiniblommor
3 msk dinkelmjöl
3 msk parmiggiano
6 hackade färska basilikablad
Örtsalt, svartpeppar
1 dl fin olivolja (extra vergine)

1 äggula
1 msk dijon
1 msk äppelcidervinäger
Mild olja, ca 2-3 dl
Vitpeppar, örtsalt
Hackad dansk körvel, ca 1/2 dl
Hackad gräslök, ca 1/2 dl
1 vitlöksklyfta

Gör så här:
* Blanda mjölet med hackad basilika, riven parmiggiano och örtsalt
* Skölj blommorna och doppa dem i mjölblandningen
* Fritera på hög värme i olivolja väldigt snabbt och lägg på hushållspapper

Såsen:
* Se till att äggulan håller rumstemp
* Rör ned dijon, vinäger och salt/peppar
* Häll ned oljan i fin stråle tills du fått en såskonsistens (alla ingredienser ska hålla samma temp)
* Blanda ned örterna

MUMS!

Kommentarer