Mathias Dahlgren bjuder på himmelsk pizza och myntiga blomkrukor

Husmor och Mathias Dahlgren. Fotograf: Sigrid.
Igår var en kväll uppe i det blå med med sanna matmänniskor. Att få träffa Mathias Dahlgren, provsmaka hans mat och träffa mina trevliga Årets kockblogg-kollegor. Dessutom i noga utvalt sällskap av väninnan Sigrid Báràny.

Vill du både uppleva mat lagad av Sveriges världsbästa kock och samtidigt sväva över molnen mitt i Stockholm så besök The Cube Sthlm närmsta dagarna. Mathias mat serveras på The Cube by Electrolux i Stockholm 20-26/8. För att boka bord, maila hit eller ring 070-938 48 63.

Mathias väljer att servera en huvudråvara som är bäst just nu, dagsvis. Den dagen vi var där var rådjuret finast och således vad som serverades. Här har vi säsong rakt på.

Menyn som Mathias bjuder på är:
Modernt Svenskt kräftkalas
Pepparrotssnaps

Stekta gula kantareller
Bakat lantägg, sommarlök och kycklingfond

Dagens huvudråvara, det bästa som finns just här och nu
Råvarans naturliga stekjuice, potatiscréme, friterad lök, blad, skott och örter

Sommar tryffel-pizza
Honung, brynt smör och havssalt

Jordgubbar & Sabayonne
Mynta, lime och choklad

Till kräftkalaset serveras en pepparrotssnaps och Mathias visar oss hur man gör en bra snaps. Pepparrotssmaken är bara helt fantastisk. Man hänger smaken i en handduk på kanten av en snäpplocksburk - och varifrån har han fått detta? Jo ur en finsk husmorstidning. Husmor blev till sig i trasan, både vad gällde det finska och det husmoderliga. Återigen damer så är husmödrar Norden över en viktig inspirationskälla! Vi bör uppmärksammas.
 

Mathias tryffelpizza med Creme Fraiche
Jag kom dit med tusen frågor i huvudet till min stora idol. Vi fick först prova den där tryffelpizzan. Han hade lagt Creme Fraiche på pizzan istället för tomat. Jag har ett fantastiskt minne från Frankrike där jag fick just Creme Fraiche på en pizza och det var sagolikt. Med Mathias tunna krispiga deg, hyvlad tryffel och tryffel på, samt lite honung så var det svårt att göra något annat än att äta så jag kom helt av mig. Det var nog inte bara jag, det blev ganska tyst i rummet. WOW. 
Mathias Dahlgren är född och uppvuxen i Storliden utanför Umeå och har varit intresserad av mat så länge han kan minnas. Han lever enligt mottot “Believe in your own ideas, respect the ideas of others, and question both daily. Naturliga råvaror och naturlig smak är förutsättningar för det naturliga köket som är hans matfilosofi. Naturliga köket har jag slutat med stort intresse. Nu finns en ny bok ute. År 1997 vann han Bocuse d’Or och är hitintills den ende svensk som klarat den bedriften. Läs mer på www.mathiasdahlgren.com

 
Mathias Blomkruka
Mathias Dahlgren bjuder sen på en trevlig blomkruka. Ja faktiskt en kruka. Den fylls med jordgubbar, jordgubbsglass, myntasorbet och dåpå toppen ett chokladpulver som ser precis ut som jord. Ja det smakar nästan lite jord också fast lite sötare. I detta sticks ett myntablad ned och vips har vi en liten ätbar krukväxt framför oss.

Chokladjorden lyckades jag få fram lite frågor om och intervjuade fram tekniken. Han kokar chokladen i vatten och socker (lika delar). Alltså som att tappa ned sin chokladbit i vattenbadet... Sen torkar han det och smular sönder i ojämna delar så det blir som jord.
Husmor med kruka
Myntan var pepparmynta, jag nämnde mina olika gammaldags myntor för Mathias, exempelvis grönmynta och krusmynta som ju är min favorit. Jag skulle gärna bjuda in Mathias till min kryddträdgård med gammaldags nordiska örter, tror han hade gillat det.
 
 
 
 
 
 
 
 




Ja då var det klart, det var dags för Mathias att börja kvällens service. Sigrid och jag hade inte fått nog så vi var helt enkelt tvungna att ta oss ner till matbaren för lite grishuvud. En paté på grishuvud, helt tät och fin med god gammaldags smak. Det var pricken över i denna kväll i Mathias våld. Jag lovar, här har Mathias två damer som uppskattar ett grishuvud mer än genomsnittet, det vågar jag påstå. Vi hade grymt trevligt i baren.

Till detta inmundigades ett Juravin som jag måste jaga rätt på. Det var bara så sjukt gott. Lite spritsigt bergsvin med en sådan där annorlunda blommig karaktär och hög syra. P'tit Poussot. Grym sommelier på baren.
 
Till huvudrätt åt vi en grym, färskmald entrecote med en smält gruyére och friterad potatis på toppen. Det som är så bra med matbaren är att allt är halva portioner, sedan väljer man om man vill äta mer.

Mathias. Da man. Norrlänning ut i fingerspetsarna. Inte överdrivet pratsam. Bara e, jomen bra, det gillar ja.









Alla vi.... eller är det ny säsong för Sex and the City?

Kommentarer