Ta en fikapaus på Mitt kök-mässan

Mattias gör fina mazariner
Just nu pågår Mitt Kök-mässan, största konsumentmässan inom mat & dryck, sista dagen i dag. Husmor som bor flera mil åt andra hållet och hade flera cateringuppdrag hann endast med ett kort besök på mässans första dag. Jag hade med mig min vilda fyraåring som ett antal gånger lade sig ner på golvet och strejkade även om han faktiskt komiskt nog tyckte det hela var kul....

MEN SÅ mitt i allt hittade vi en lugn plats. KONDITORERNAS CAFÈ. En vacker skapelse i rosa, ljusgrönt och andra pastellfärger - precis som det ska va.

Här står i lugn och ro Mattias Ljungberg, som ligger bakom Tössebageriet, Årets konditor 2006 och medlem i Kocklandslaget som ju tog guld i Culinary Olympics i år.. Han står där och bred på kristyr på mazariner - och jag inser vilken gammal bortglömd klassiker det är! Och som Mattias säger, vad otroligt goda de är nybakade. Jag och sonen sätter oss och tar en lugn stund med en välsmakande mazarin, jag rekommenderar er verkligen att gå hit, stället är underbart.

Till övrigt, livsavgörande mazarinvetande som jag får ta del av är att mazarinkristyren inte är vanlig kristyr för den ska hålla sig glansig och det är tydligen väldigt svårt att göra själv. Nästan så jag blev sugen förstås, allt krångligt tilltalar ju mig. Men till och med Mattias köper den färdig.

Vi konstaterar att vi haft kontakt på twitter, lustigt att träffa folk på riktigt som man bara sett på bild och snackat med någon gång i korta meddelanden.

På tal om fika så är min samarbetspartner i kaffe där också, Löfbergs Lila med sin bil Lilla Hy. De har provsmakning på fantastiska nya kaffet Magnifika, som en fransk dröm. Jag skapar just nu recept på det kaffet.

En bra sak är att det i år är mycket mer MAT på mässan, senaste två åren har det mest känts som bara vin och sprit (inte för att det inte är roligt med vin men det är bra med balans). Det finns många små fina matproducenter att upptäcka. Jag tog en tur till ELDRIMNER där jag ju förstås var intresserad av SM i Mathantverk. Alla fina guldvinnar-produkter står uppställda på en prispall, där hittade jag några trevliga bekantskaper såsom Marie Ivgren-Backrud på Löfsta Gårdsmejeri och hennes fina pressade hårdost Löfstalund som vann guld eller blåmögelost från Jürss Mejeri i Sörmland, en favorit på förra årets julbord här hemma. Hittade också en väldigt fin liten rökt fläsksida på charkuterier som jag blir benägen att prova. Nästa vecka ska jag själv gå en kurs på Eldrimner i Östersund i grönsaksförädling med fransk expert, ett av mina egna viktiga produktområden - ska bli så spännande!
Här träffade jag också bloggkollegan och kokboksförfattaren Husmorsan Anette som fick smakprov på min Resaröketchup, nykokt för dagen. Anette har lagat mat på Bonniers scen under mässan.

En annan trevlig liten upplyftare för både sonen och mig var det här fina naturgodiset, snören eller band gjora på bara hallon och fikon. Godisområdet är på gång att bli naturligt, äntligen. Hoppas nu att handlarna uppmärksammar den här trenden.



Om du har vägarna förbi idag delas det ut pris till Sveriges risigaste kök.
Väninnan Sigrid Bárány lagar busenkel Husman - med FLÄSK så klar - vid 12:45 i Lokal C13:41a
12:00 visar Josephine Baumann, Årets konditor 2011 hur man bakar Fars Dagstårta på Mitt kök-scenen.
14:15 är det debatt om mat och miljö på Mitt kök-scenen.
Några highlights. Och glöm inte konditorcaféet!

En toppenmässa, maten är verkligen i fokus just nu och det märks.
Hejdå säger sonen vid det öländska lök-konstverket!

Kommentarer