Klas Lindbergs Årets kock Creme Fraiche blir ingefära och chili

Nu sitter jag här på Arlas pressfrukost och äter ett coolt ägg tillagat av Victor Westerlind. Varje år lanserar Arla en årets gourmet-crème fraiche i samarbete med vinnaren av förra Årets kock. Klas Lindberg har komponerat en variant med ingefära och chili. Det är sjunde året i rad som vinnaren i tävlingen får uppdraget att skapa sin egen smakvariant. Nyheten finns i butik från vecka 6.
– Jag är mycket nöjd med min smakkombination, en crème fraiche med drag i! Ingefära och chili är dessutom två smaker som jag verkligen uppskattar och

Husmor Lisa skapar recept på Årets Creme Fraiche framöver. Klas hade med detta trevliga recept:
 
HET KYCKLING MED RÅSTEKT BROCCOLI
500 g kycklinglårfilé
1 msk Svenskt Smör från Arla
1 purjolök
2 dl Arla Köket® crème fraiche gourmet ingefära&chili
1 hackad vitlöksklyfta
salt och svartpeppar
500 g broccoli
1 msk Svenskt Smör från Arla
2 msk sesamfrön
rivet skal och saft av 1 citron,
salt och svartpeppar


Skär filéerna i bitar. Skölj och skär purjolöken i ringar. Stek det i smör i en stekpanna. Rör ner crème fraiche och låt koka på svag värme ca 3 min. Smaka av med salt och peppar.
Dela broccolin i bitar och stek den i smör i en stekpanna 2-3 min. Lägg i sesamfrön på slutet. Tillsätt citron och smaka av med salt och peppar. Servera kycklingen med broccoli och ris.


RÄKRÖRA MED SMAK AV INGEFÄRA OCH CHILI

400 g skalade räkor, grovt hackade

2 dl Arla Köket® crème fraiche gourmet ingefära&chili

4 msk finhackad rödlök

rivet skal och saft av 1 lime

1 surdegsbaguette


Rör samman ingredienserna till räkröran.

Skär brödet i skivor och rosta dem i ugn eller brödrost.

Fördela räkröran på bröden.

Kommentarer