Husmor Lisa städar med citron i TV4:s Nyhetsmorgon - Putsa koppar & mässing utan kemikalier

Husmor ger citrontips
 
På förfrågan kommer nu här mina citrontips från Nyhetsmorgon där jag var med i början av mars och visade hur man tar hand om hela citronen - inte bara i maten. På tisdag håller jag kurs på KF om Vardagsmatlagning utan att slänga mat. I Nyhetsmorgon gav jag tips om hur du verkligen kan använda hela citronen. Jag brinner verkligen för att ANVÄNDA HELA RÅVARAN och inte slänga mat! Skal, blast, ben. blommor - det mesta går att använda. 
 
Det går bra att städa helt naturligt, utan kemikalier som förstör vår natur & djur - många av rengöringsmedlen har du redan hemma i kylskåp och skafferi!
 
Vi slänger alldeles för mycket, ofta för att vi är osäkra på hur vi ska använda olika delar och huruvida råvaran är gammal. Vår planet klarar inte av den här överbelastningen. Nu när jag driver egen krog så har jag ju också lärt mig hur viktigt det är att planera råvarorna för att få ekonomin att gå ihop - ibland tänker jag att kanske hade vi slängt mindre om vi inte hade det så bra! Jag driver min krog som ett hushåll från förr. Odlar själv, köper in lokalt det jag får tag på och serverar i såsong. Men jag tar också hand om alla restprodukter.
 
Det är fortfarande sista svängen på citrussäsongen. Citronen är både medicin, godsak och inte minst en värdefull rengörare! Jag har jobbat länge på att försöka få bort i princip alla kemikalier i vårt hushåll och är snart nära att lyckas helt. Förr hade de inga kemikalier så då använde man naturen istället! Naturen är briljant. Jag är allergiker och det är inte alls säkert att mer städning är bra för oss som är överkänsliga. Men däremot mindre städning & tvättning med starka medel förändrade min allergi fullständigt.
 
Så här använder jag min citron:
 
* Citronskalet - fantastisk smaksättare i både mat och dessert. Du får en intensiv citrussmak exempelvis i en kall sås på creme fraiche eller smör, på fisk eller i en citronsmakande dessert. Köp ekologiska citroner - de är kanske inte lika jämna och fina - men du får ut mycket mer saft från en ekologisk citron. Den har vuxit långsamt och innehåller inte lika mycket luft. Och ska du använda skalen så är citrusfrukter hårt besprutade, därför får du i dig mycket kemikalier om du zestar skal på en konventionell citrus. Peter Jihde visar sig vara en hejare på husmorstips och visste förstås att man inte använder det vita utan raspar av det gula för smaksättning. Om man inte kokar citrusmarmelad förstås påpekade jag. Då skär man ner rubb och stubb i tärningar.
 
* Citronsaften - perfekt när du eller barnen börjar bli förkylda. C-vitamin och antioxidanter i ett enda paket. Men se upp - C-vitamin dunstar snabbt om den sönderdelas i rumstemperatur. Pressa och drick/ät direkt om du vill få i dig nyttigheterna.
 
* Citronskelettet - Nu har du en urdragen, sorglig sak med raspat skal på. Vad göra? Det här slänger du normalt - men se där - den kan du använda till mycket.
 
* Tvätta fönster utan kemikalier - med en microtrasa för fönster och en liter vatten blandat med saften från en halv citron så får du rutorna skinande rena. Torka därefter med en torr microtrasa eller fast papper (microfibertrasorna är ju guld värda om du vill få bort kemikalierna ur hushållet). Doftar gott gör det också. Peter Jihde berättade dock för mig att han lärt sig att bara gnugga med en torr dagstidning, det tycker jag lät intressant och ska provas!
 
* Putsa kopparbyttor och mässing - Mässing är ju svårt att putsa, nästan omöjligt att få glänsande. Men tar du ditt gamla citronskelett, saltar på det och sen gnider din ljusstake eller bricka med denna så får du den blank och fin. Samma med en kopparbytta, till och med en gammal förstörd kan bli glänsande (även om jag har svårt för riktigt glänsande koppar faktiskt - den är finare eroderad). Ja mitt inlägg om att putsa silver utan kemikalier är ju extremt populärt och många hittar mig så - nu kom uppföljaren! Egentligen enklare med en saltad citron faktiskt....
 
* Tvätta bort fettfläckar på läder - har du fått matfläckar med fett i på dina fina läderstolar - prova att gnida den insaltade citronen på fläcken så får du bort den. Bättre effekt ju fortare du går på fläcken förstås men jag provade på en gammal fläck och det gick bra.
 
* DEO - jag läste just att lime går att använda som deo, hur bra är inte det? Citron går säkerligen lika bra, ännu ett bra användningsomåde. Hav dock tålamod. Vanlig deo innehåller aluminiumklorid som är belagt för koppling till alzheimers. Men när du byter till naturlig deo utan detta så har du en period då du kan lukta lite svett. Efter ett tag vänjer sig dock kroppen och du kan använda naturliga produkter. Tips är att ta en avvänjningsperiod på semestern eller liknande när du ändå är mycket utomhus.
 
Ja, sen var det kanske inte så mycket kvar av din citron. Men nu kan du faktiskt bara låta den ligga något dygn i avloppet i handfatet för att få en god doft och eliminera bakterier!!
 
För att ta del av det sista av citrussäsongen kan du med fördel köpa min fina röda grapefruktmarmelad med bara fruktråvara, socker och äkta vaniljstång Bourbon.

Kommentarer

Ulla sa…
Vem har valt bakgrund?
Hej, kul med tips, tack, jag letade just efter hur jag kan rengöra och putsa upp en gammal metallsäng med mässingsdetaljer.

Detta med att putsa fönster med tidningspapper har jag dock hört om förut, och även att det gick bra förr, men nu har man inte samma saker i varken papper eller svärta som då, och det blir inte samma sak. Har dock inte testat personligen.
Karin sa…
Hej, Deodoranten de gor reklam for ar lime skivor och inte citron. Det ar också lime frukter pa fotografiet.